For 20 år siden omsatte online-reklamer for godt en milliard kroner i USA.
I dag er den totale reklameomsætning i USA oppe på små 350 milliarder kroner, hvoraf online-markedet anses for at blive det største og overhale selv de mange tv-indslag ude i de amerikanske stuer engang i år.
Derfor er der ikke noget at sige til, at man klynger sig meget tæt til at holde denne forretning i luften, ligesom det er tilfældet for direktør Randall Rothenburg fra online-reklamesammenslutningen Interactive Advertising Bureau (IAB).
På sit årlige møde i denne uge takkede IAB-direktøren for mange milliarder dollar, som online-reklameindustrien har hevet hjem igennem de seneste 20 år.
Og så havde han en hilsen til de folk, der benytter adblockers, som gør det muligt for at slippe for at se reklamer i en browser:
"I alle avancerede samfund i verden har reklamer været en central årsag til at sikre frihed og diversitet i udtryk og i økonomiske handlinger," sagde Randall Rothenburg med slet skjult hentydning til avisernes krise ovenpå de faldende annonceindtægter i det seneste årti.
Herefter trak Randall Rothenburg en rød tråd fra reklamer og over til presse- og ytringsfriheden, som altså anses for at være i fare med adblockere.
"Og det er derfor, jeg hader adblock-profitmagere," lød det i Randall Rothenburgs tale, som du kan læse på IAB's hjemmeside.
Skurken ikke inviteret
At Randall Rothenburg havde håbet på, at hans ord skulle ramme folkene bag adblocker-tjenester, ville nok være at tage munden fuld.
Læs også: Yahoo til brugere: Sluk adblocker eller vi blokerer for adgangen til din mail
For han havde selv sørget for, at de ikke var til stede i New York, hvor onlinereklambranchens årsmøde fandt sted.
"Et kommercielt tysk selskab kaldet AdBlock-Plus klagede igen og igen i digi-sfæren over, at IAB havde aflyst deres invitation til denne konference. Men dette er endnu en af mange løgne, som de rutinemæssigt prøver at fortælle omverdenen," sagde Randall Rothenburg og fortsatte:
"Vi har slet ikke inviteret dem til denne event i første omgang. De prøvede ellers at registrere sig online, men da vi fandt ud af det, så aflyste vi bestillingen og gav dem pengene tilbage. Hvorfor? Fordi de stjæler fra mediehuse og undergraver pressefriheden."
Udover denne svada fik Randall Rothenburg også kaldt adblocker-selskaberne for 'uetiske', 'umoralsk' og 'løgnagtige'.
Også i Danmark har tonen været hård mod adblockers, som du kan læse mere om her: Derfor er ad-blocking ulovligt
Tidligere har det israelske adblocker-selskab Shine svaret igen på IAB's skrappe retorik ved at få mobilselskaber til at blokere for mobil-reklamer.
Efterfølgende indrykkede Shine en annonce i den trykte udgave af Financial Times med et billede af den legendariske bokser Muhammed Ali stående over sin knock-outede modstander Sonny Liston.
Billedet blev ledsaget af ordene:
"IAB vidste, at vi kunne blokere. Nu ved de også, at vi kan slå hårdt."
Læs også:
Telegigant: Vi kan stoppe irriterende online-reklamer på netværks-niveau