Artikel top billede

(Foto: Mads Elkær)

Vestager advarer: Vi kommer efter firmaer, der sætter sig for tungt på data

EU's konkurrence-myndigheder betragter big data som et forretningsaktiv, som virksomhederne ikke må anvende til at presse andre ud af markederne, lyder det fra konkurrence-kommisær Margrethe Vestager.

I en tid, hvor indsamlingen af store datamængder er på alles læber, sætter EU's konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager, jagten ind på selskaber, der aktivt udnytter indsamlede datamængder til at tryne konkurrenterne.

Også på dataområdet gælder EU's anti-monopol-regler nemlig, lyder det fra EU, der ganske vist endnu ikke har identificeret konkrete problemer på området endnu.

Der er mange fordele i at anvende data til at minimere omkostninger og udvikle bedre services og løsninger.

"Men hvis kun få virksomheder kontrollerer de data, som er nødvendige for at opfylde kundernes behov og virksomhedernes behov for at minimere omkostninger, kan de få magt nok til at presse deres konkurrenter ud af markedet " sagde Margrethe Vestager, da hun søndag talte til en konference i München.

Den situation vil EU arbejde på at undgå.

Ifølge Margrethe Vestager er det grunden til, at kommissionen fremover vil betragte data som ethvert andet aktiv, der er underlagt de almindelige konkurrence-regler.

"Vi behøver ikke et helt nyt konkurrence-regelsæt til big data-verdenen - ganske som vi ikke behøver særskilte regelsæt til fax-maskiner, kreditkort eller pc'er," sagde hun.

Kan miste incitamentet

Der er også en risiko for, at en skæv fordeling af ejerskabet til data kan gå ud over virksomhedernes lyst til at anvende data - eksempelvis hvis de nærer en mistro til de virksomheder, der sidder på data-mængderne.

"Med mindre konkurrence er der en risiko for, at der ikke vil være nok incitament for virksomhederne til at fortsætte med at anvende big data til at servicere kunderne," sagde Margrethe Vestager.

EU-Kommissionens konkurrence-myndigheder vil fremover have fokus på kontrollen af datamængder i forbindelse med godkendelse af eksempelvis fusioner og opkøb.

Her har kommissionens konkurrence-myndigheder ellers hidtil primært kigget på klassiske markedsandele.

To opkøb

Kommissionen er blevet opmærksom på emnet i forbindelse med to sager, nemlig Googles opkøb af DoubleClick i 2007 samt Facebooks opkøb af WhatsApp i 2014.

Det kan du læse mere om her: Derfor betaler Facebook 100 milliarder kroner for firma med 50 ansatte - her er planen

Margrethe Vestager sagde dog i München, at de to pågældende sager ikke var store nok til at vække bekymring.

Det skyldes, at konkurrerende selskaber også efter opkøbene ville have adgang til anvendelig data fra mange forskellige kilder, lød det fra kommissæren.

"Vi er nødt til at sikre, at nye ideer får en fair chance. Magtfulde virksomheder må ikke misbruge deres magt til at stoppe nye ideers chance for succes," lød det fra kommissæren.

Data er ok

Hun understregede samtidig, at EU's udmelding ikke betyder, at konkurrencemyndighederne vil skride ind bare fordi, at en virksomhed er baseret på data eller anvender store mængder data.

Det vil alene ske, hvis data-brugen skader konkurrence-miljøet.

"Her kan vi være nødt til at genskabe en jævn bane. Men vi vil ikke skride til handling bare fordi et selskab ejer en masse data. For data kan ikke automatisk oversættes til magt," sagde hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren