Teleselskabet Telenor er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, fordi teleselskabet ikke har oplyst mindsteprisen i en reklame for en Samsung S6 Edge-smartphone.
Foreteelsen strækker sig helt tilbage til en periode mellem april og maj, hvor teleselskabet reklamerede for, at kunderne kunne få en Samsung-mobilen til en bestemt pris, hvis folk ellers tegnede et seks måneders abonnement hos Telenor.
Telenor glemte dog ifølge Forbrugerombudsmanden at oplyse om den samlede pris for hele bindingsperioden, hvilket i så fald er en overtrædelse af markedsføringsloven.
Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.
Teknisk fejl skyld i miseren
Telenor har i reklamen vist pris på selve mobiltelefonen, gebyret for oprettelse af abonnementet og den månedlige pris for abonnementet - men altså ikke den samlede pris.
Telenor har ifølge Forbrugerombudsmanden oplyst, at selskabets manglende oplysninger skyldtes en teknisk fejl.
Fejlen betød, at mindsteprisen manglede på tablet- og mobilversioner, mens den ellers fremgik korrekt i selskabets øvrige marketingsindsats.
Det udsagn får dog ikke Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til at trække politianmeldensen tilbage.
"Forbrugerne skal have alle væsentlige oplysninger for at vurdere, hvad det reelt vil koste dem. I denne sag undlod Telenor at oplyse om den samlede pris på mobiltilbuddet, og det er efter min vurdering en klar overtrædelse af markedsføringsloven," forklarer hun på sit site.
Scor.dk er måske lidt for smart - Forbrugerombudsmanden ser nærmere på sagen
Telefirma får 'dummebøde': Prisen per ulovligt opkald er 10.000 kroner