En af it-verdenens mest populære fildelingstjenester, Dropbox, bliver fra nytår officielt en del af varesortimentet på indkøbsaftalerne hos SKI (Staten og Kommunernes Indkøbsservice).
SKI har for nylig godkendt en revideret liste over produkter og ydelser, som de offentlige indkøbere kan købe gennem SKI's ASP-rammeaftale (02.19). Og her har den jyske leverandør SE Cloud Factory fået godkendt løsningen "Dropbox for Business", som en del af sit sortiment.
Dermed er vejen banet for, at it-brugere på offentlige arbejdspladser kan begynde at dele filer via den populære tjeneste.
Hos SKI vil man ikke "anprise" - det vil sige gøre reklame for - bestemte produkter og ydelser på indkøbsaftalerne. SKI bekræfter dog, at Dropbox nu er en del af sortimentet på cloud-aftalen.
Direktør i SE Cloud Factory, Jacob V. Schmidt, siger til Computerworld, at Dropbox' erhvervsløsning på mange måder minder om den udgave, som mange danskere allerede kender.
Han forventer, at mange offentlige kunder vil være interesserede i at få bedre styr på de ansattes brug af Dropbox.
"Vi tilbyder kommunerne at få kontrol og ejerskab over den eksisterende brug af Dropbox. Produktet har præcis samme enkle brugerflade som man kender det i dag, men der hvor løsningen skiller sig markant ud er det lag af ekstra kontrol og styring, som it-administratoren får adgang til," siger Jacob V. Schmidt.
"I stedet for den enkelte bruger ligger ejerskab af data hos organisationen, ligesom man får gængse værktøjer som to-faktor godkendelse, active directory og single sign-on," fortæller han.
Data flyttes til Europa
Hvem sørger for, at kunderne lever op til reglerne for deling af følsomme data i en cloud-løsning?
"Lige nu placerer Dropbox deres data i USA, men de har i sidste uge offentliggjort, at de i 2016 vil kunne hoste data i Europa. Så i dag er nogle typer data, som ikke kan opbevares i Dropbox. Men der er stadig en lang række områder - bygge og anlæg og teknik og miljø - som med stor fordel kan lægge deres data i Dropbox og derved lettere dele og samarbejde internt og eksternt," siger Jacob V. Schmidt.
Ifølge Dropbox har mere end halvdelen af danske internbrugere i dag åbnet en privat konto hos firmaet. Det giver et stærkt udgangspunkt for Dropbox' ambitioner om at bide sig fast på markedet for fildeling til erhvervskunder, hvor man er i konkurrence med it-giganter som Google og Microsoft.
Det handler også om, at erhvervskunder modsat private brugere traditionelt er mere villige til at betale for it-ydelser.
Dropbox' erhvervsløsninger benyttes allerede af flere private virksomheder, og med optagelse på SKI's rammeaftale er man nu også på vej ind på det offentlige marked.
Læs også:
Dropbox henter dansk Microsoft-mand som international salgsdirektør