Samsung følger trop i striben af it-selskaber, der går ind i bilbranchen, hvor der for tiden er stort fokus på udnyttelsen af it-teknologier - blandt andet sensorer og intelligente analysesystemer - til især at bygge selvkørende biler.
Bil-industriens nye fokus på de selvkørende biler er noget, der har vakt opmærksomhed blandt it-firmaerne, som øjner en mulighed for at komme ind på det meget store bil-marked, som er præget af relativt få - men meget store - spillere.
ABI Research vurderer således, at markedet for software, services og lignende til bil-branchen for tiden er på 3,4 billioner kroner. Og det er kun begyndelsen.
Ifølge Gartner vil bil-branchen således købe processorer til biler for mere end 220 milliarder kroner i 2016 - fem procent mere end i år.
Står på spring
Det er derfor ikke for sjov, at it-selskaberne står på spring for at komme med.
Samsung er altså ikke nogen undtagelse.
Selskabet meddeler, at det vil begynde at udvikle og fremstille elektroniske dele til bil-industrien med særlig fokus på netop de selvkørende biler.
I første omgang kommer det til at dreje sig om udvikling af kompontenter til infotainment-systemer og komponenter til selvkørende biler, der har brug for massevis af kameraer, sensorer, styresystemer, analysesystemer og så videre.
Samsung har forberedt sig grundigt.
Ifølge analysehuset Thomson Reuters har 75 procent af de 1.804 patenter, som Samsung og selskabets datterselskaber har optaget i USA i de seneste fem år, handlet om teknologier til elektriske køretøjer samt elektriske kompontenter til biler.
Dermed følger Samsung i kølvandet på mange andre - blandt andet konkurrenten LG Electronics - der som Samsung hører hjemme i Sydkorea - der for et par måneder indgik en tæt samarbejdsaftale med den amerikanske bil-kæmpe General Motors
Både Apple og Google har etableret sig som spillere i markedet med egne bil-projekter.
Der har været rygter fremme om, at Apple pønsede på at købe Tesla, mens Google for længst har udviklet sin egen lille selvkørende Anders And-bil.
Apple har fornylig skruet gevaldigt op for bil-ambitionerne.
Det kan du læse mere om her: Apple sætter turbo på bil-udvikling med kæmpe-afdeling: Apple-bil vil være klar i 2019
Begge selskaber har ligeledes udviklet API'er, som bil-producenterne embedder i deres biler, så de kan kobles sammen med Android- og iOS-smartphones.
Der er også gang i samarbejderne, når det gælder udviklingen af processorer til bil-industrien, som øjner store vækst-muligheder i fremtiden og derfor arbejder på at positionere sig til det kommende forventede vækst-spring.
Således er hollandske NXP for tiden ved at købe den amerikanske chip-producent Freescale, som er specialiseret i udvikling af netop processorer til bil-industrien. Pris: Godt 80 milliarder kroner.
Med købet kan NXP udfordre den i dag største producent af chip til bil-industrien, japanske Renesas - som angiveligt desuden bliver bejlet til at tyske Infineon.
At det går stærkt i branchen understreges af, at sydkoreanske Hyundai for få dage siden meddelte, at selskabet har sat 12 milliarder kroner af til udviklingen af en selvkørende bil, som skal være fuld funktionsdygtig i 2030.
Læs også:
Apple sætter turbo på bil-udvikling med kæmpe-afdeling: Apple-bil vil være klar i 2019
2015 i bil-teknologiernes navn: It-firmaerne flokkes om at gøre din bil til en smartbil
Her er Volvos nye selvkørende bil-koncept: Vil være klar på vejene i 2017