Nordiske virksomheder outsourcer som aldrig før.
Det kan blandt andet læses i PA Consulting Groups og Whitelanes sourcing-rapport, hvis resultater jeg skrev om i en af mine tidligere klummer.
Tendensen til at samarbejde med flere forskellige leverandører er voksende, og heri ligger der mange, spændende muligheder, men også en række udfordringer.
Tidligere sværgede danske og nordiske it-organisationer til et udvalg af få leverandører (ja, nogle gange kun én - så var det nemt at eskalere problemerne) med væg-til-væg-løsninger.
Kontrakterne var langvarige, og det handlede dybest set om at opnå så store omkostningsbesparelser som muligt og udnytte de arbejdsmarkeder, hvor leverandørernes medarbejdere kostede mindst.
Sådan er det ikke (kun) længere.
Nu skal leverandørerne være i stand til at understøtte forretningen (via it) og være drivkraft i forhold til strategiske forandringer.
De skal mestre leverancemodeller, der kan integreres på tværs af geografiske markeder, og de skal skabe mere agilitet og skalerbarhed.
Når en multi-sourcing-strategi anvendes, spredes leveringsrisici på flere leverandører, og man får adgang til skræddersyede specialist-kompetencer, som er innovative og optimalt set på forkant med den nyeste teknologi.
Endelig bliver kontrakterne kortere - og leverandørerne bliver flere: Faktisk overvejer kun 10 procent af de CIO'er, vi har spurgt, at outsource mindre.
Hvad sker der så?
Hvordan vil det så påvirke sourcing-markedet?
Først og fremmest vil der opstå et øget behov for flere standardservices og SLA'er, og it-organisationer vil i stigende grad efterspørge services, som kan købes eller licenseres fra åbne markeder med henblik på at øge kvaliteten, minimere prisen og samtidig sikre hurtigere leverance (cloud services som Software-as-a-Service er et godt eksempel).
Vi vil også se, at it-infrastruktur i stigende grad bliver en hyldevare, hvor prisen er den primære differentiator, hvilket også øger kravene til standardisering og skalerbarhed.
Denne udvikling mod mere - og flere - specialiserede leverandører kræver en dybere og mere gennemtænkt relation til leverandørerne - og så stiller det store krav til samarbejde. Og det er her service-integration kommer ind i billedet.
Skab et sundt økosystem
Service-integration handler basalt set om at styre og orkestrere de mange services fra de forskellige leverandører og få dem til at fremstå som én samlet service, som giver den største værdi for forretningen.
Det kræver et stærkt økosystem, hvor kunden og leverandørerne samarbejder tæt både i forhold til kontrakter, processer og SLA'er.
Et succesfuldt økosystem afhænger af en god og ærlig forventningsafstemning mellem leverandører og kunden, og at de hver især forstår hinandens adfærd og mål.
Dertil skal der skabes gennemsigtige og konsistente processer, ligesom der skal være en klar definition på plads af de færdigheder og kompetencer, der kræves af både leverandører og kunden.
Etableringen af et sundt øko-system er endnu ikke på plads i mange virksomheder, og mange er kommet for sent i gang, hvorfor de også tit oplever udfordringer med en eller flere leverandører, eller at kunden selv skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at sikre en høj kvalitet og sammenhæng af services.
For at få succes med multi-sourcing og service-integration skal man kort sagt:
- Have realistiske forventninger, da selv en god model ikke løser alle udfordringer - særligt ikke i opstartsfasen eller når leverandører udskiftes.
- Som kunde selv tage ansvar for alle faser af sourcing-forløbet.
- Sikre, at alle involverede kolleger forstår service-leverancen og kan udfordre leverandørerne på den.
- Holde fast i den vision og de mål, man har defineret - også selv om der presses på for lige at gøre en undtagelse - ellers risikerer man, at hele økosystemet bryder sammen.