Europæiske forbrugere handler alt for lidt på tværs af grænserne blandt andet på grund af lav tillid til webshops i andre lande, og fordi e-butikkerne rent sprogligt ikke er gearet til internationale kunder.
Eksempelvis er det kun 12 procent af alle e-handler i Europa, der går til andre EU-lande.
Læs også:
EU-Kommissær Margrethe Vestager: Her er de største it-udfordringer for danske virksomheder
Det har fået EU-Kommissionen til at søsætte flere initiativer med forbrugersikkerheden i højsædet for at stimulere til mere handel på tværs af landegrænserne i sin Digitale indre marked-strategi, som kan blive ført ud i livet til næste år og i 2017
Konkret foreslår EU-Kommissionen to initiativer, hvor det ene skal stimulere til mere online-handel af fysiske og digitale varer i EU, mens det andet skal stramme op omkring copyright-reglerne, som eksempelvis skal sætte en stopper for geo-blocking.
Andrus Ansip, der er vicepræsident for det Digitale indre marked, forklarer initiativerne således i en pressemeddelelse fra EU-Kommissionen:
"Dagens forslag vil give online-forbrugerne flere rettigheder, så de med fuld tillid kan få produkter og services fra andre EU-lande. Virksomhederne, især de mindre, kan vokse på tværs af grænserne ved lavere omkostninger i fælles sæt EU-regler i stedet for et kludetæppe af nationale love."
Gælder fysiske og digitale varer
Med sine forslag, der skal blive til lovgivning til næste år, forventer EU at stimulere online-salget med ekstraomsætning på 134 milliarder kroner i EU-landenes butikker.
På forbrugerbeskyttelsesfronten vil EU-Kommissionen eksempelvis sløjfe kundens bevisførelse for, at en vare er defekt ved ankomst, og kunden kan derfor i hele garantiperioden på to år kræve en løsning for en defekt vare.
Dette princip gælder også ved digitale varer som eksempelvis defekte computerspil, hvor kunderne skal have ensartede og bedre muligheder end i dag for at få pengene tilbage, hvis en digital vare er defekt.
"Forbrugere vil få fordelene af simplere og mere moderne regler, mens forretningerne kan få fordel af juridisk sikkerhed, billigere nemmere måder at udvide forretningen på," forklarer forbruger-kommissær Věra Jourová I Kommissionens pressemeddelelse.
Eksempelvis kan virksomheder spare adskillige tusinde kroner, når de enkelte EU-landes kontraktkrav på op mod 9.000 euro ved tilstedeværelsen i 28 EU-medlemslande smelter sammen til ét stort kontraktkrav, der på en gang dækker de 27 andre medlemslande.
Et opgør med geoblocking
Samtidig med salget af fysiske og digitale varer tager EU-Kommissionen også kvælergreb på begrebet geo-blocking, der i dag forhindrer eksempelvis abonnenter på en sportskanal til at se kanalens fodboldkampe på rejser til andre EU-lande.
Andrus Ansip forklarer i pressemeddelelsen:
"Vi ønsker at sikre muligheden for at overføre indhold på tværs af grænserne. Folk, som helt lovligt har købt indhold som film, bøger, fodboldkampe og tv-serier, skal have mulighed for at tage dem med sig lige meget, hvor de tager hen i Europa. Dette er en reel ændring, som vi også har set på roaming-området."
Tilgængeligheden af indhold fra eksempelvis streaming-tjenester forventes at blive til lovgivning i 2017, hvor en dansker med eksempelvis Netflix-abonnement skal kunne se Netflix-indhold i Polen, hvor Netflix (i dag) ikke er til stede.
Derudover lufter EU-Kommissionen flere initiative, der skal sikre kunstnere bedre betalinger for deres online-arbejde og eksempelvis angreb mod netpirater I et 'follow-the-money'-initiativ, som skal sikre rettighedshaverne mere fair betaling for deres arbejde.
Du kan læse mere om EU's initiativer til at sikre et mere blomstrende digitalt indre marked på Kommissionens hjemmeside.
Læs også:
Sag kan trække ud i årevis: Ubers skæbne i Danmark kommer til at bygge på EU-sag