Artikel top billede

Telegigant: Vi kan stoppe irriterende online-reklamer på netværks-niveau

Den største mobiludbyder på de britiske øer har lagt en strategisk plan for, hvordan selskabets 27 millioner kunder selv kan skrue op og ned for antallet af mobilreklamer.

Storbritanniens største mobilselskab, EE, som er en sammensmeltning af Deutsche Telekom og Orange, har smidt en sand reklamebombe i den britiske reklameindustri.

EE's administrerende direktør forklarer nemlig, at EE overvejer at lade selskabets omkring 27 millioner kunder selv bestemme, hvad de vil se af reklamer på deres smartphones og ikke mindst, hvordan mobilkunderne bliver registreret af diverse mobilannoncører.

Det kræver så, at EE griber ind i reklamerne på netværksniveau.

De vil så efterfølgende kunne blokere for visse typer af reklamer i mobilnettet og potentielt også i apps, herunder også pop-up-reklamer og lyden på reklamerne, skriver The Telegraph.

Kan drive folk til vanvid

Til den operation har EE og selskabets direktør Olaf Swantee udarbejdet en strategisk gennemgang af de muligheder og værktøjer til at modgå reklamer, som kan blive overdraget til kunderne.

"Vi synes, det er vigtigt, at kunderne på længere sigt kan få tilbudt flere valg og kontrol over niveauet og intensiteten af reklamer på mobilen," forklarer Olaf Swantee til The Sunday Telegraph.

Han tilføjer sit synspunkt om, at det er en vigtig debat, hvilket er årsagen til, at EE har udarbejdet sin strategiske rapport internt, så mobil- og bredbåndsselskabet allerede nu kan overveje sin position omkring mobil-reklamer.

"Ikke alle reklamer er dårlige. Når en virksomhed formår at ramme rigtigt, bliver det værdsat og skaber en forbindelse. Men når det er forstyrrende, kan det drive folk til vanvid," siger EE-bossen Olaf Swantee til The Telegraph.

Udfordrer milliardindustri

EE er lige nu ved at blive opkøbt af det tidligere telemonopol, BT Group også kendt som British Telecom, for 132 milliarder kroner.

Selskabets udsagn omkring bremsning af reklamevisning på netværksniveau vil uden tvivl skabe ravage på det britiske mobilreklame-marked, som har rundet en omsætning på 21 milliarder kroner.

Ian Maude, som er digitale reklame-ekspert hos netværksanalysevirksomheden Enders Analysis, vurderer over for The Telegraph, at andre operatører kan følge i fodsporerne på EE.

Især hvis det lykkes EE at skabe sig en konkurrencemæssig fordel ved at tilbyde kunderne reklame-blokeringsmuligheder.

Læs også:
Yahoo til brugere: Sluk adblocker eller vi blokerer for adgangen til din mail




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere