Artikel top billede

Telegigant: Vi kan stoppe irriterende online-reklamer på netværks-niveau

Den største mobiludbyder på de britiske øer har lagt en strategisk plan for, hvordan selskabets 27 millioner kunder selv kan skrue op og ned for antallet af mobilreklamer.

Storbritanniens største mobilselskab, EE, som er en sammensmeltning af Deutsche Telekom og Orange, har smidt en sand reklamebombe i den britiske reklameindustri.

EE's administrerende direktør forklarer nemlig, at EE overvejer at lade selskabets omkring 27 millioner kunder selv bestemme, hvad de vil se af reklamer på deres smartphones og ikke mindst, hvordan mobilkunderne bliver registreret af diverse mobilannoncører.

Det kræver så, at EE griber ind i reklamerne på netværksniveau.

De vil så efterfølgende kunne blokere for visse typer af reklamer i mobilnettet og potentielt også i apps, herunder også pop-up-reklamer og lyden på reklamerne, skriver The Telegraph.

Kan drive folk til vanvid

Til den operation har EE og selskabets direktør Olaf Swantee udarbejdet en strategisk gennemgang af de muligheder og værktøjer til at modgå reklamer, som kan blive overdraget til kunderne.

"Vi synes, det er vigtigt, at kunderne på længere sigt kan få tilbudt flere valg og kontrol over niveauet og intensiteten af reklamer på mobilen," forklarer Olaf Swantee til The Sunday Telegraph.

Han tilføjer sit synspunkt om, at det er en vigtig debat, hvilket er årsagen til, at EE har udarbejdet sin strategiske rapport internt, så mobil- og bredbåndsselskabet allerede nu kan overveje sin position omkring mobil-reklamer.

"Ikke alle reklamer er dårlige. Når en virksomhed formår at ramme rigtigt, bliver det værdsat og skaber en forbindelse. Men når det er forstyrrende, kan det drive folk til vanvid," siger EE-bossen Olaf Swantee til The Telegraph.

Udfordrer milliardindustri

EE er lige nu ved at blive opkøbt af det tidligere telemonopol, BT Group også kendt som British Telecom, for 132 milliarder kroner.

Selskabets udsagn omkring bremsning af reklamevisning på netværksniveau vil uden tvivl skabe ravage på det britiske mobilreklame-marked, som har rundet en omsætning på 21 milliarder kroner.

Ian Maude, som er digitale reklame-ekspert hos netværksanalysevirksomheden Enders Analysis, vurderer over for The Telegraph, at andre operatører kan følge i fodsporerne på EE.

Især hvis det lykkes EE at skabe sig en konkurrencemæssig fordel ved at tilbyde kunderne reklame-blokeringsmuligheder.

Læs også:
Yahoo til brugere: Sluk adblocker eller vi blokerer for adgangen til din mail




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere