Hotelkæden Hilton løfter nu sløret for, hvad der egentlig lå til grund for, at massevis af danske kreditkort i efteråret pludselig blev tvangslukket 'præventivt' på grund af 'mistanke om misbrug.'
Det kan du læse mere om her: Stort antal danske betalingskort tvangslukket: Kan være blevet misbrugt
Senere fandt en sikkerhedsekspert ud af, at der kunne være tale om Hilton-kæden.
Det kan du læse mere om her: Danske kreditkort kan være kompromitteret af Hilton-kæden
De oplysninger fik Hilton til at iværksætte en stor undersøgelse af kædens betalingssystemer, som nu er afsluttet.
På den baggrund bekræfter hotelselskabet, at systemerne var blevet inficeret af malware, som lå i betalingssystemerne i i alt 17 uger.
Malwaren har været aktiv fra først 18. november til 5. december 2014 og dernæst fra 21. april til 27. juli 2015, oplyser Hilton Worldwide, som omfatter flere forskellige hotel-kæder, som Embassy Suites, Doubletree, Conrad Hotels, Waldorf Astoria og Homewood.
Malwaren har i disse perioder automatisk indsamlet alle navne, kort-numre, sikkerheds-koder og udløbsdatoer fra de kort, der blev anvendt til at betale med på hotellerne.
Hilton anbefaler i denne besked nu alle gæster, der har betalt med kreditkort på et Hilton-hotel i perioden, til at gennemgå deres konto-oversigter for mystiske betalinger.
"Kunder kan have behov for at gennemgå deres konto-udtog, hvis de har anvendt et betalingskort på et Hilton Worldwide-hotel over en periode på 17 uger," skriver Hilton i beskeden.