Mange teknologi-selskaber arbejder på livet løs på at udvikle nye batteri-teknologier - især med fokus på dels at øge batteriernes kapacitet, dels at minimere den tid, som det tager at oplade batterierne.
Især det sidste er den store akilleshæl ved batterier som energiopbevaring.
Den kinesiske teknologi-gigant Huawei mener imidlertid at have fundet en måde at afhjælpe problemet på.
Selskabet er således klart med to prototyper på en ny batteritype, som kan oplades til halv styrke på blot fem minutter.
Batteriet bygger på samme lithium-ion-metode som almindelige genopladelse batterier, men Huawei har hertil bundet grafit-atomer til anoden, hvilket gør genopladningen langt mere eksplosiv.
Selskabet har allerede gennemført omfattende og langvarige test af den nye batteritype, hedder det.
Ifølge selskabet har den lynhurtige genopladning ingen konsekvens for hverken batteriets levetid eller lagringskapacitet.
Huawei fremviser i to videoer prototyperne.
Det største af de to modeller har en kapacitet på 3.000mAh, der svarer til batteri i en smartphone. Det kan oplades til 48 procent af kapaciteten på fem minutter. Du kan se videoen her.
Det andet batteri har en kapacitet på 600mAh. Det kan oplades til 68 procent af kapaciteten på blot to minutter. Du kan se videoen her.
Også andre producenter arbejder på at forbedre batteri-teknologierne med nye ideer og udvikling af eksisterende teknologier.
Blandt andet har Microsoft og Tesla indledt et udviklingssamarbejde, som du kan læse mere om her: Microsoft og Tesla i samarbejde: Ny metode vil kunne øge batteri-levetid markant.
Det samme gælder Samsung og en række andre selskaber. Udviklingen er ikke mindst drevet af bil-branchen, der har meget stort behov for kraftige batterier med kort opladningstid.
Huawei har endnu ikke meldt noget ud om, hvor langt selskabet er med at sætte batteritypen i kommerciel produktion.
Læs også:
Ny batteri-type taber ikke pusten med tiden: Kan holde en menneske-alder
Nyt materiale viser lovende takter: Kan føre til ekstrem batteri-levetid
Apple sætter turbo på bil-udvikling med kæmpe-afdeling: Apple-bil vil være klar i 2019
Digitaliseringens akilleshæle: Batteriet
Apple shanghaier lithium-ion top-eksperter fra bil-firma: Skal de mon bygge en iCar?