Det er fire måneder siden, at Marianne Dahl Steensen tiltrådte som administrerende direktør for Microsoft Danmark, hvor der er store forandringer i vente.
Selskabet er flyttet til et nybygget hovedkvarter, og Marianne Dahl Steensen har indvarslet et markant fokusskifte i hele organisationen og dens måde at gå til kunderne på.
Det kan du læse mere om her: Microsoft Danmarks nye topchef: Her er min plan med Microsoft
Microsoft-organisationen er historisk særdeles tung på viden om især it, mens den nye direktør er blevet rundet af TDC i skiftende chef-stillinger gennem en årrække og kommer fra en stilling i forsikringsbranchen.
Hun er dermed gået fra et teleselskab til et forsikringsselskab til et it-selskab, og derfor er det oplagt at spørge hende:
Marianne Dahl Steensen, på en skala fra 1 til 10 - hvor meget ved du så egentlig om it?
"Jeg vil nok tænke 4,5. Men det er en svær skala, for jeg har jo arbejdet som beslutningstager omkring it altid. Både forsikringsbranchen og telebranchen er jo meget it-tunge. Produktet er it. Det findes jo ikke fysisk, men er et virtuelt produkt.
Så jeg har jo levet med det altid - også med meget gamle mainframe-installationer og gamle Cobol-baserede produkt-kerner, der gør, at man lever med alle de begrænsninger, der er i det - men samtidig også i industrier, hvor hele kunde-interaktionen bliver mere og mere digitaliseret.
Så jeg ved ikke så meget om it, men jeg møder på den anden side ikke mange ledere i Danmark, der ved lige så meget om at bruge it forretningsmæssigt som mig. Så når det handler om at lede det og bruge de muligheder, der er i it, så synes jeg måske lidt, at vi nok er oppe på 8-9-10 stykker."
Hvad har været den største ledelsesmæssige udfordring ved at tiltræde som CEO i Microsoft Danmark?
"Jeg ser mig selv komme mest fra telebranchen, som i sit udgangspunkt er 'consumption.' I gamle dage blev der jo afregnet med minutpris, som blev opgjort nøje efter, hvor meget kunderne brugte.
Så jeg er nok consumption-baseret i min DNA, og det har gjort det lidt svært at komme til et sted, hvor man ikke er consumption-baseret.
Når man leder en transition, er det selvfølgelig rigtigt godt at forstå den verden, som man skal over i, men det er også vigtigt at forstå, hvor man kommer fra.
Og jeg har været nødt til at bruge en del tid på at forstå, hvordan man liiiige kan være ikke-consumption - altså hvordan man kan sælge noget, som ikke bliver brugt. Det har jeg haft lidt svært ved at forstå.
Det er jo det traditionelle Microsoft, og det har været vigtigt for mig at forstå, fordi jeg skal lede folk gennem en transition, og her skal jeg kunne forstå de udfordringer, som de måske har med at komme herover, ikke."
Hvem er den vigtigste person, som du har mødt, når det handler om at udvikle en ledelsesstil?
"Det er Henrik Poulsen [CEO i TDC 2008-2012, red]. Han kombinerede to ting meget stærkt for mig, nemlig et kundefokus og et finansielt fokus. Det havde indtil da været to adskilte discipliner for mig, hvor jeg typisk tænkte, at vi kunne gøre det og det for kunderne, men det koster jo så så og så meget.
Henrik Poulsen personificerede for mig og lærte mig meget klart, hvordan de to ting går hånd i hånd, og at det for eksempel vil koste dig noget, hvis du ikke leverer kundeværdi.
Det gennemsyrede simpelthen hans ledelsesstil, at det er én disciplin, fordi den finansielle værdi kommer gennem kundeværdi."
Din forgænger Niels Soelberg var CEO for Microsoft Danmark i tre år, og hans forgænger, Jørgen Bardenfleth, var CEO i otte år. Hvor langt tid bliver du siddende?
"No clue. Jeg ved det ikke. Men jeg vil sige, at den opgave, som jeg har stillet mig for, går til 2020, hvor det er mit mål, at Microsoft i Danmark skal være 80 procent cloud-baseret og have 100 procent consumption, hvilket vil sige, at alle vores solgte produkter skal være i anvendelse.
Det er min opgave: At transformere den her forretning til at være en consumption-baseret cloud-forretning, og den opgave går frem til 2020."
Beskriv Microsoft med fem ord efter dine første fire måneder i stolen.
"Jeg har altid set på Microsoft som en ikonisk virksomhed. Jeg havde i TDC ansvaret for samarbejdet med Microsoft, og dengang tænkte jeg altid, at det måtte være fedt derude.
Vi fik godt nok ikke ret meget samarbejde ud af det, for det var ret svært at få de to verdner til at hænge sammen på det tidspunkt. Men jeg havde dengang et meget positivt billede af Microsoft, og jeg må sige, at det er blevet forstærket ret kraftigt, efter jeg kom hertil.
Jeg synes virkelig, at det er en virksomhed, som har helt vilde kompetencer. Jeg har mødt helt vildt dygtige mennesker og set så fantastiske produkter.
Det mest imponerende synes jeg, er det her med at transformere sin egen forretning. Vi snakker så meget om disruption i de her år, hvor der kommer startups og disrupter det hele, men vi er jo ligesom gået i gang selv.
Vi kunne godt bare være blevet siddende i vores egen lille verden og have tjent nogle penge, men vi går ind og laver den der transition selv, og det synes jeg er vildt fedt.
Det er noget, som jeg virkelig har savnet tidligere i min karriere, hvor jeg har siddet og set ud på andre, der kunne det her, men hvor man hele tiden har været mere bange for at tabe, end man har haft lyst til at vinde, ikke.
Jeg synes, at det, der kendetegner Microsoft lige nu, er, at vi tør tage alle de risc og smide hele forretningsmodellen op i luften og kannibalisere os selv.
Mange virksomheder topper jo én gang. De har deres storhedstid og så forsvinder de. Microsoft topper to gange, hvis det her lykkes. Det er der ikke mange, der har gjort tidligere, og det er nærmest historisk at være med til."
Det var vist lidt mere end fem ord....
"Ja, men jeg er jo kvinde, så jeg kan ikke nøjes med fem ord. Ha ha."
Læs også:
Microsoft Danmarks nye topchef: Her er min plan med Microsoft
Store forandringer i Microsoft Danmarks nye hovedkvarter: Sådan bliver hverdagen for de ansatte
Tag med på besøg i Microsoft Danmarks nye lækre hovedkvarter