Vi kender begrebet den digitale indfødte - forbrugeren, der er vokset op med internettet og de sociale medier, og som i større og større grad overtager kontrollen med de digitale produkter, som virksomhederne spytter ud, som vi for eksempel ser det med Airbnb og Uber.
Men for at kunne servicere denne 'nye' type krævende kunde, kræver det en helt særligt type medarbejder, som vi kan kalde det digitale guld.
Det guld findes rundt om i it-afdelingerne og har en række helt særlige karakteristika:
De er i stand til at ændre og tilpasse sig i takt med, at kunderne ændrer præferencer og købemønstre og kan med deres evner inden for it og teknologi hjælpe med at designe it-drevne produkter og ændre dem lige så hurtigt, som kunderne ønsker det.
Spørgsmålet er så, hvorfor disse digitale guldfugle stadig sidder fast i it-afdelingen?
Hvorfor er de ikke spredt ud over virksomheden i salgsafdelingen, sammen med innovationsfolkene eller i designteamet?
Enhver it-afdeling bør se sig selv som en unik enhed
InformationWeek konkluderer i sin årlige udvælgelse af de såkaldte business-IT innovators, at enhver it-afdeling bør se sig selv som en unik enhed i organisationen, der er med til at skabe nye produkter, der booster omsætningen.
De it-afdelinger, der forbliver i deres it-comfort zone, hvor fokus stadig er på at nedbringe it-omkostningerne og forbedre de interne processer, bliver mere og mere irrelevante.
Hvorfor er det så svært for it-organisationerne at drive innovation - eller i det mindste at anerkende sig selv som en bærende del af innovationskulturen, hvor it er med til at drive innovation og produktudvikling - og ikke kun understøtter de bagvedliggende processer?
En nylig og meget omfattende global rapport om innovation afslører, at hele 71 procent af danske virksomheder har måttet kassere ellers banebrydende innovative forretningstiltag.
Blandt de største barrierer er for mange og for indviklede regler, for få investeringsmidler og en uhomogen tilgang til innovation.
Og så handler det i høj grad om implementering, hvor alt for få gør brug af digitale platforme og teknologier, som gør det nemmere at føre de innovative projekter ud i livet - og ikke mindst ud til de digtale indfødte, som står klar til at købe, interagere og ændre.
Hent det digitale guld
Det er så her, det digitale guld igen kommer ind i billedet. Hvis de digitale talenter inddrages i udvikling og design af produkter, har de også langt bedre forudsætninger for at tilpasse produkterne til kunderne, til at gå i dialog med kunderne, videreudvikle produkterne og dermed sikre en stabil og attraktiv produktmasse.
Men det kræver strategisk snilde at tiltrække, udvikle og fastholde disse skarpe, digitale talenter.
Og det betyder, at virksomhederne - og deres ledere - skal tænke i helt nye baner, hvis de vil lykkes med at fastholde deres digitale guld.
Talent-metode fra 2. Verdenskrig
Vidste du, at den måde, virksomheder verden over tilgår talenttiltrækning- og udvikling, ikke har ændret sig markant siden 2. Verdenskrig?
Det fremgår af en undersøgelse om global talent management. Det handler stadig om, hvordan man internt definerer talent, hvem der 'ejer' talenterne, og hvordan talenternes succes måles.
Det er alarmerende i en tid, hvor forandringer og disruptiveness kendetegner den måde, vi indretter vores samfund, og hvor virksomhederne er så afhængige af, hvad kunderne vil have, og hvornår de vil have det.
Tal fra rapporten viser blandt andet, at kun 18 procnet af toplederne har en tilgang til talenthåndtering, som er fuldt afstemt med deres strategi. Og hvis den strategi afspejler en ellers innovativ, it-drevet virksomhed, som har de digitale, indfødte kunder i fokus, har man et problem.
Så tilpas din rekruttering af de digitale talenter til de udfordringer, din virksomhed sidder med lige nu.
Er virksomheden inde i en stabil periode og tjener penge, så rekrutter medarbejdere, der matcher den situation. Men banker konkurrenterne på døren, skal du måske overveje at ansætte tidsbegrænsede it-(innovations)specialister, som kan hjælpe med at udvikle et nye it-drevne produkter og få dem på markedet hurtigst muligt.
InformationWeek konkluderer, at it-organisationen i disse år undergår en voldsom modernisering og transformation, hvor kunden - og hans tablet - er i centrum. Så nu er det op til dig at finde det digitale guld og sprede budskabet om, at du og dine it-medarbejdere ikke kun er med til at understøtte jeres forretning - men er med til at skabe den.