Artikel top billede

Youtube-stjerner om Facebook: De tager penge ud af vores lommer

Facebook tjener styrtende med penge på andre folks arbejde, men skaberne af indholdet ser sjældent en krone. Populære Youtube stjerner råber nu vagt i gevær. Facebook ødelægger de folk, som skaber selskabets forretning, mener de.

Når du ser en sjov eller spændende video på Facebook, tjener Mark Zuckerberg penge på de reklamer, som vises ved siden af den. Men skaberen af videoen får ikke nødvendigvis en del af kagen.

Faktisk kan den oprindelige skaber af videoen miste penge på et viralt hit.

Folkene bag de populære Youtube-kanaler Smarter Every day og In a Nutshell har samlet mere end 4,5 millioner abonnenter på Youtube, og de er mere end almindeligt trætte af Facebook.

"Facebooks algoritme foretrækker videoer, som er uploadet i Facebooks egen afspiller," forklarer Destin Sandlin fra Smarter Every Day i en video om emnet.

Problemet i det er, at skaberne af videoerne som oftest får del i reklamepengene, når deres videoer vises fra Youtube. Men når videoen hentes fra Facebooks egen afspiller, får de ikke en krone.

Sagen har været diskuteret længe, men er blusset op igen, efter at Facebook har brystet sig at have mere end otte milliarder videovisninger om dagen.

Det har fået folkene bag Youtube-kanalen In a Nutshell til at rase imod Facebook for stadig at tjene penge på videoer uden at dele indtjeningen med skaberne.

"Når facebook endelig tager en video ned, har den opnået 99 procent af alle de visninger, den nogensinde vil få," klager folkene bag In a Nutshell, i deres video.

17 millioner visninger og ikke en krone tjent

Destin Sandlin har selv set Facebook tjene penge på videoer fra hans Youtube-kanal, Smarter every day.

Hans mest populære video er blevet vist næsten 33 millioner gange på Youtube.

En version af videoen blev hurtigt populær på Facebook. Men den version, som florerede på Facebook var lagt op af Bauer Media Group, som havde klippet kraftigt i videoen og blandt andet fjernet henvisninger til Smarter Every Day og kanalens sponsor.

Efter en længere tovtrækning blev videoen taget ned fra Facebook. På det tidspunkt var den blevet vist 17 millioner gange, uden at Destin Sandlin havde fået del i reklamepengene.

Til gengæld fik han et brev fra Facebook, der mente, at sagen nu var ordnet, fordi videoen ikke længere blev vist i Facebooks egen fremviser.

Du kan læse mere om, hvordan man håndterer de sociale medier her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis