IBM's supercomputer Watson har lige fået nyt foder, efter Big Blue har sat tænderne i hovedparten af Weather Company.
Vejr-selskabet står blandt bag Weather.com, der ifølge online-rangeringsselskabet Alexas målinger på popularitet ligger foran prominente domæner som Gmail.com, Ikea.com og Flickr.com på globale søgninger.
IBM har ikke ønsket at fortælle, hvor meget selskabet har betalt for de digitale dele af Weather Company.
Men The Wall Street Journal anslår, at købssummen ligger på mere end 13 milliarder kroner.
Det køber IBM
IBM får ikke den traditionelle Weather tv-kanal med i købet, som derimod tæller den digitale forretning, website, apps, intellektuelle rettigheder og infrastruktur.
Dermed udvider IBM sin i forvejen kæmpeforretning af it-services til nu også at indeholde forbrugerreklamer rettet mod omkring 82 millioner unikke brugere på Weather Company-apps plus websitet.
Den forretning vil it-giganten tilsyneladende forfølge sammen med 900 af Weather Companys medarbejdere - herunder selskabets direkør David Kenny - som også ryger med i købet.
De vigtige data
Måske allervigtigst får IBM også Weather Companys store mængder af data med i købet, som for alvor kan give supercomputeren Watson noget at tygge på.
For Weather Company indsamler 4 gibabyte data i sekundet fra 40 millioner mobiltelefoner, 147.000 sensorer placeret på fly og vejrstationer for at komponere den bedst mulige vejrudsigt i hele verden.
Disse data skal IBM knuse og levere tilbage i form af endnu mere præcise udsigter til folket og til firmaer, hvor viden om vejret er alfa og omega.
Fremover har selskaberne luftet planer om at kombinere vejrudsigterne med alle mulige andre typer data indsamlet fra eksempelvis Twitter og andre kilder i det, som IBM kalder cognitive computing.
Det kan du læse mere om her: IBM Danmark om ny IBM-storsatsning: "Vi mener, at vi har knækket koden"
Opkøbet af Weather Company kommer på et tidspunkt, hvor IBM har haft omsætnings-dyk flere år i træk, og derfor skal der findes nye digitale forretningsområder, der kan sikre væksten.
Læs også:
Fik jobbet i huj og hast: Sådan vil IBM Danmarks nye topchef gribe opgaven an