Nyheden om, at Apple fra marts næste år dropper samarbejdet med en stribe service- og reparationsværksteder, skaber forvirring og usikkerhed om fremtiden blandt værkstedernes kunder og medarbejdere.
Tidligere i denne uge fortalte flere af de opsagte værksteder til Computerworld, at Apple har meldt ud, at man i fremtiden kun ville samarbejde med firmaerne Admire, ServicepartnerDanmark og Ingram Micro.
Computerworld har flere gange forsøgt at få Apple til at fortælle om det nye koncept for service og reparationer, men Apple har trods adskillige opringninger ikke svaret på vores henvendelser.
Hos Apple-kæden Humac er man gået i samarbejde med Ingram Micro, som skal tage sig af en del af de serviceopgaver, som kunderne indleverer.
Men ifølge Humac-direktør Michael Bech bliver der ikke pillet ved Humacs status som autoriseret værksted og forhandler af Apple-produkter.
Michael Bech, får det nogen betydning for Humac, at Apple har opsagt en lang række af sine partnere?
"Nej. Humac vil stadig være servicepartner. Men vi forventer at få en større volumen, fordi de servicepartnere, der hidtil har modtaget produkterne, ikke længere kan servicere det."
Hvad er det præcis Apple gør, når de skærer ned i antallet af service partnere?
"Apple ændrer sin servicestrategi og fokuserer på færre partnere, som så til gengæld bliver underlagt et nyt sæt krav om, at man skal være tættere på kunderne. Ingram Micro skal etablere nogle servicebutikker rundt omkring i Danmark. Så alle vores butikker bliver til servicebutikker, hvor man kan indlevere sine produkter."
Så nogle af de opgaver, I får ind, vil I så sende videre til Ingram Micro?
"Ingram Micro bliver en buffer, når vi ikke selv har kapacitet til at tage os af opgaverne. I dag er det jo også sådan, at vi sender en del reparationer til Apple for at få dem ombyttet eller repareret på deres centralværksted i Holland."
Flere af de nuværende servicepartnere fortæller, at Apple har orienteret om, at man vil køre videre med kun tre servicepartnere. Men du siger, at Humac kører videre uændret. Hvordan kan det være?
"Ja, det kan jeg ikke svare på. Hos Humac fortsætter vi uændret med fire serviceværksteder og de butikker, vi har i dag.
Men hvad er så den reelle forandring. De værksteder, som er blevet opsagt, kan vel stadig udføre service?
"Nej. De, der er blevet opsagt, mister deres adgang til Apples servicesystem, og så kan de ikke få de nødvendige reservedele. Så kan de enten sende produktet videre til et autoriseret værksted, eller også kan de vælge at køre videre som uautoriseret servicepartner. Men så er de henvist til at købe uoriginale dele ude på verdensmarkedet," slutter Michael Bech.
Læs også:
Humac får lov at beholde sine Apple-værksteder - men skal aflevere opgaver til ny Apple-partner
Limet og loddet sammen: Så svært er det at reparere den nye Macbook