It-selskabet Oracle med alt fra servere til databaser på hylderne har flere gange i de seneste år været i modvind over anklager om, at selskabets software-licenser var noget af en jungle at finde rundt i.
I den seneste bølge af beskyldninger om mudret vande i licens-junglen får it-giganten et rap over nallerne fra it-advokatfirmaet Scott & Scott.
På selskabets Oracle Audit-blog opfordrer advokat Christopher Barnett virksomheder med Oracle-ønsker på serverne om at medregne bekostelige software-auditeringer som følge af uigennemsigtige regler.
"Oracles software-licensering er fuld af fælder. Virksomhederne er nødt til at forstå risici forbundet med disse fælder og træde varsomt," skriver it-advokat Christopher Barnett på bloggen.
Betal for ubrugte funktioner
Christopher Barnett gennemgår med udgangspunkt i en Business Insider-artikel først, hvordan VMware-kunder kan få sig nogle ubehagelige overraskelser ved software-auditering.
Læs også: VMware: Oracle er en virtualiserings-showstopper
Herefter beskriver it-advokaten, at Oracle også tager sig betalt for særskilt funktionalitet, der kun bliver taget brug ved installation af eksempelvis database-software.
"Ikke desto mindre bliver brugen af noteret i softwarens brugs-log, og denne brugs-log er normalvis blandt de informationer, som Oracles License Management Services efterspørger ved et audit," lyder det fra Christopher Barnett.
Han anbefaler derfor, at man inden et Oracle-køb gør sig det klokkeklart, hvordan ens it-infrastruktur påvirker Oracles licensberegning.
Læs også: Coop mødt af licens-krav på trecifret millionbeløb
Såfremt ens virksomhed arbejder med en Oracle-partner, foreslår it-advokaten, at virksomheden lægger så meget af licensansvaret som muligt over på partneren, så man kun betaler for det, som man har bedt om.
88 procent klør sig i nakken
Advarslerne fra it-advokatfirmaet bliver bakket op omkring en brugerundersøgelsen blandt Oracle-kunder fra sidste år, som Computerworlds amerikanske søstersite Inforworld har rapporteret om.
Ud fra denne undersøgelsen bliver det konkluderet, at it-gigantens licensregler fører til mistillid og et fjendtlig forhold til kunderne.
Eksempelvis var 44 procent af de adspurgte 'uenige' i, at Oracles audit-forespørgsler var nemme at svare på, mens 44 procent var 'meget uenige' i dette udsagn.
Oracle har ingen kommentarer
Computerworld har spurgt Oracle, om det nu også kan være rigtigt, at selskabets software-licenser er en jungle at navigere rundt i.
Det har Oracle ingen kommentarer til lige nu.
Selskabet henviser i stedet til en såkaldt uafhængig Oracle-brugergruppe, som finder det mærkværdigt, at der stadig er Oracle-kunder, der har et fjendtligt forhold til Oracle og især it-selskabets licensregler.
Derudover fremhæver it-giganten over for Computerworld flere virksomhedscases fra sin egen hjemmeside med blandt andre Nordea, der storroser Oracles licensservices.
Men heller ikke i denne omgang fik vi et klart svar fra Oracle om, hvorvidt selskabet rent faktisk er på vej med mere simple licensregler, som der ellers har været rygter om.
Læs også:
Advarsel fra dansk it-advokat: Sådan forsøger software-firmaerne at malke dine licenser
Oracle: Her er den reelle grund til at licens-audits kan ramme så tungt