It-selskabet Google udfordrer bankerne med betalingsservices. Microsoft udfordrer hardware-producenterne med sin nye Surface Book.
Og nu er det så colafabrikanten Pepsis tur til at indtage nye markeder med en smartphone målrettet det kinesiske marked.
Ja, du læste rigtigt: Pepsi vil i fællesskab med en licenspartner i næste uge tilbyde kinesere smartphonen P1, der er funderet på Android 5.1 og som vil koste omkring 1.350 kroner.
Det skriver Reuters, hvor en talskvinde fra Pepsi forklarer, at colafabrikanten ikke skal ud og bygge smarte telefoner ved siden af sukkervandet. Derimod er der tale om en branding-kampagne.
"Den bliver kun tilgængelig i Kina, og dette fremstød sker på samme måde, som andre globalt markedsførte produkter, som inkluderer beklædning og accessories," lyder det fra Pepsis talskvinde til Reuters.
Sådan bliver telefonen
Udover nu at gå ind på mobilmarkedet har Pepsi tidligere samarbejdet med en række forskelligartede selskaber.
Dette samarbejder tæller blandt andet markedsføring af danske Bang & Olufsens hovedtelefoner i Pepsi Cola-kapsler og også den italienske skofabrikant Del Toro.
På smartphoneområdet har colafabrikanten ikke ønsket at fortælle om, hvilken smartphone-bygger der skal konstruere den kommende Android-telefon.
Det forlyder fra mobilnyhedssitet Mobipicker.com, at P1 får specifikationer, der er anstændige uden at være prangende.
Mobipicker skriver, at specifikationerne bliver en 5,5 tommer skærm, 1080 pixel skærm, 1,7 GHz MT6592 SoC-processor, 2 gigabyte RAM og en storagekapacitet på 16 gigabyte. Dertil kommer to kameraer, hvor hovedkameraet er på 13 megapixels, mens frontkameraet 5 megapixels.
Læs også: Prisbomber: Er tiden løbet fra smartphones til 5.000-6.000 kroner?