"Det føles forkert."
Sådan lød begrundelsen fra den kendte app-udvikler Marco Arment, da han efter blot to dage fjernede sin annonce-blokerings-app, Peace, fra Apples App Store.
Marco Arment er blandt andet kendt for at have udviklet den populære app Instapaper, og han har ligeledes udviklet en populær podcast-app ved navn Overcast
Hedt emne
Muligheden for annonce-blokering har været et hedt emne efter lanceringen af Apples nye styresystem til iPhone og iPad, iOS 9, hvor Apple har åbnet for at app-udviklere kan producere apps, som kan blokere for annoncer samt javescripts, der bruges til at tracke brugerne på hjemmesider.
Det amerikanske net-medie The Next Web har lavet en test, der viser, at mange hjemmesider bliver hentet markant hurtigere, når annonce-blokering er slået til.
Mulighederne for annonceblokering har derfor ikke overraskende sat en skræk i livet på mange netmedier, der får en betydelig del af deres trafik fra iPhones og iPads.
Eksempelvis kommer 35-40 procent af trafikken på danske hjemmesider fra iOS-enheder.
Efter lanceringen af iOS 9 i sidste strøg de nye blokerings-apps til tops blandt de mest populære apps i Apples App Stores i USA.
I Danmark ser de nye blokerings-apps også ud til at have opnået en vis popularitet, og i øjeblikket indtager blokerings-appen Crystal en 7. plads på listen over de mest populære betalte apps i den danske App Store.
Skader folk, der ikke har fortjent det
Da Marco Arment valgte at fjerne sin app, Peace, lå den nummer et på listen over de mest populære betalte apps i den amerikanske App Store.
I et blogindlæg på sin hjemmeside forklarer han, hvorfor han alligevel valgte at fjerne appen efter blot to dage med stor succes.
"Det føles bare ikke godt, at jeg har opnået så stor succes med Peace. Jeg burde måske have forudset det, men det gjorde jeg ikke. Annonce-blokering gør meget stor gavn for mange mennesker, men det skader også nogle folk, og her i blandt mange, der ikke fortjener det," skriver han.
Blandt dem der bliver ramt er mange medier, der i dag primært bliver finansieret gennem annoncer på nettet. Derfor kan udbredelsen af annonceblokering selvsagt få store konsekvenser for medierne, der kan blive tvunget til at revolutionere måden de tænker annoncer på, hvis de vil overleve.
Allan Sørensen, digital chef for brancheorganisationen Danske Medier, har tidligere sagt til Computerworld, at udbredelsen af indholdsblokering også kan få konsekvenser for forretningsmodellerne i den danske medieverden.
"Det kan betyde, at vi vil komme til at se mere brugerbetaling for indhold, og det kan også betyde, at medierne vil gøre brug af mere sponseret indhold," siger Allan Sørensen.
Bedre og mere kreative annoncer
I et indlæg på netmediet The Awl argumenterer den amerikanske journalist og redaktør Casey Johnston ligeledes for, at vi kommer til at se en bevægelse, hvor traditionelle annoncer på nettet bliver afløst af bedre og mere kreative annoncer.
De nye annoncer vil formodenligt ligne traditionelt indhold mere end de ligner annoncer.
Som eksempel fremhæver Casey Johnston det amerikanske medie Buzzfeed, der har en hel afdeling ansat til at udtænke kreativt og underholdende betalt indhold for sidens kunder. Denne form for indhold vil blive svært at blokere, og kvaliteten vil ofte være så høj, at brugerne slet ikke har interesse i at blokere for det.
Læs også:
iOS-brugerne kan snart blokere for annoncer: Her er den mulige konsekvens