En elegant pro-tablet med touchskærm og masser af muskler, der kan afvikle de nødvendige applikationer og fungere som både en bærbar computer og en tablet.
Dette behov i virksomhederne har Microsofts Surface Pro været i stand til at imødekomme, og den elegante 2-i-1-maskine er da også blevet lidt af et hit i erhvervssegmentet.
Apples iPad har haft en bredere appel og har derfor sejret som den foretrukne forbruger-tablet. Alt tyder dog på, at 2-i-1-produkterne bliver det store vækstområde i de kommende år. Læs mere om det her.
Her har Surface Pro fundet en god position i forhold til virksomhederne, mens Apple nu også melder sig ind i kampen med iPad Pro.
Læs også: Apples nye iPad Pro: Derfor bliver Microsofts Office nøglen til succes
For mange it-chefer og og it-organisationer bliver det helt store spørgsmål nu: Skal det være en iPad Pro eller Surface Pro 3, medarbejderne skal udstyres med, når de skal kunne arbejde effektivt på farten?
Mens det lette svar naturligvis er, at man bare kan understøtte begge produkter, så er det stadig vigtigt at gøre sig klart, at iPad Pro og Surface Pro har forskellige styrker og svagheder.
Hvor høj bliver prisen på en iPad Pro?
iPad Pro står på det amerikanske marked til at koste 799 dollars for en 32GB-version, der kun understøtter WiFi.
32GB er dog efter vores mening for lidt plads på en pro-tablet, der også skal kunne køre tungere applikationer, så vi tager udgangspunkt i 128GB, der koster 949 dollars for WiFi-udgaven.
Direkte omregnet til danske kroner bliver det 6.260 kroner, men så kommer der diverse afgifter på, og et forsigtigt gæt vil derfor være, at prisen ryger op på mindst 7.500 kroner i den danske udgave.
iPad Pro rammer først markedet i november, og derfor kendes de præcise danske priser ikke endnu.
Sikkert er det dog, at de ovennævnte priser ikke inkluderer et tastatur og en Apple Pencil - og begge dele skal med i købet, hvis en iPad Pro for alvor skal kunne udnyttes.
Derfor vil prisen heller ikke kunne holdes meget under 10.000 kroner for en iPad Pro-pakke.
Microsofts Surface Pro 3 er dog heller ikke helt billig.
En Surface Pro 3 med 128GB fås i dag fra 7.799 kroner i Danmark ifølge Edbpriser. Det er inklusiv en Surface Pen, men uden Microsofts tastatur, der koster lidt over 1.000 kroner, så den samlede pris altså løber op i næsten 9.000 kroner.
Alt i alt tegner iPad Pro til at blive en smule dyrere end en Surface Pro 3, men ikke i en grad, der i sig selv gør sidstnævnte til det oplagte valg i virksomhederne.
Det egentlige valg, der skal træffes
En iPad Pro og en Surface pro 3 måler stort set det samme.
iPad Pro er en smule højere og bredere, men ikke meget. Surface Pro har en 12 tommer skærm, mens iPad Pro har en 12,9 tommer skærm.
Maskinernes specifikationerne minder også en hel del om hinanden, og selvom der er forskelle i blandt andet vægt, opløsning og batteritid, så er den mest markante forskel naturligvis platformen.
Læs også: Test: Microsofts Surface Pro 3 får topkarakter
En iPad Pro har en Apple-processor i form af A9X og kører iOS, mens en Surface Pro 3 i 128GB-udgaven har en i5-processor fra Intel og kører Windows.
Mens en Surface Pro dermed gør det muligt at køre de samme applikationer, som man har på de almindelige pc'er, er en iPad Pro en anden platform, hvor man derfor har behov for særlige apps.
For år tilbage ville dette have været en stor barriere i forhold til at satse på iPad Pro, men i dag har stort set alle leverandører af forretningssoftware lavet iOS-apps, og langt de fleste virksomheder har allerede taget platformen i brug i form af iPhones og den traditionelle iPad.
Læs også: Apples nye iPad Pro: Derfor bliver Microsofts Office nøglen til succes
Faktisk er Microsoft selv med til at gøre satsningen på en iPad Pro endnu lettere for mange virksomheder, fordi softwareselskabet i dag satser stort på at kunne levere alle Office-applikationer helhjertet til Apples iOS-produkter og ikke mindst til iPad Pro.
Hvad taler for og imod?
Forskellige typer af brugere vil opleve forskellige fordele og ulemper ved henholdsvis en Surface Pro 3 og en iPad Pro.
Begge maskiner kan dog fungere som både pro-tablet og ultrabærbar på samme tid, og begge produkter er så lækre og elegante i designet, at medarbejderne formentlig vil sætte stor pris på det, uanset om de tildeles det ene eller det andet.
Set lidt fra oven kan man sige, at en iPad Pro (måske) vil vinde, hvis maskinen primært skal anvendes som tablet, mens en Surface Pro (måske) vil stå stærkest, hvis det primære behov er en bærbar computer.
Læs også: Derfor bliver iOS 9 til iPhone og iPad noget helt særligt for virksomhederne
Begge produkter kan imidlertid fungere glimrende til begge brugsscenarier, og mens Apple med iOS 9 inkluderer flere nye funktioner, der er hentet fra traditionelle computere, så er Windows 10 omvendt det mest touchvenlige styresyystem fra Microsoft hidtil.
Debat og afstemning
Fortæl gerne i debatten herunder om dit syn på, hvad der taler for og imod iPad Pro og Surface Pro 3 til erhvervsbrug.
Afgiv også din stemme i debatten herunder:
Læs også:
Apples nye iPad Pro: Derfor bliver Microsofts Office nøglen til succes
Der sker store ting på tablet-markedet: 2-i-1-produkterne bliver afgørende
Derfor bliver iOS 9 til iPhone og iPad noget helt særligt for virksomhederne