ComputerViews: Det var et lidt specielt syn, da en Microsoft-chef onsdag aften dansk tid optrådte på scenen til Apples store event.
Anledningen var den meget omtalte iPad Pro, der i høj grad retter sig mod erhvervslivet.
Læs også: Her er Apples nye gigant-iPad
Når Microsoft stod på scenen for at fremvise sine Office-løsninger til iPad Pro, skyldes det to ting:
Apple har brug for Microsoft. Microsoft har brug for Apple.
Det nye Microsoft
Microsoft - der ellers også har travlt med at styrke Office-applikationerne til Windows 10 - tager den nye iPad Pro meget seriøst som en stor forretningsmulighed.
Det ligger fint i tråd med selskabets nye strategi under topchef Satya Nadella, der er noget af en kontrast til det gamle Microsoft, der havde det med at fedtspille noget med løsningerne til ikke mindst Apples iPad og iPhone.
Læs også: Microsofts nye Office-apps til Windows 10: Sådan fungerer softwaren
Det skete ikke mindst med udgangspunkt i håbet om, at ehvervskunderne så i stedet ville vælge Windows Phones og Windows-tablets, hvor Office-løsningerne i højere grad blev prioriteret af Microsoft.
Med den nye strategi går Microsoft all-in med de løsninger, der leveres til eksempelvis en konkurrerende platform som iPad/iOS - samtidig med at selskabet selvfølgelig stadig giver den fuld gas med Office til Windows 10.
Det klæder Microsoft med denne todelte forretningsstrategi - og det er en gylden mulighed for Apple med iPad Pro.
Aldrig har der været bedre muligheder for virksomhederne
Set lidt fra oven har it-afdelingerne aldrig haft bedre muligheder for at udstyre medarbejderne med både elegante, effektive og klippestabile mobile løsninger.
Det nye iOS 9 er udråbt til den hidtil mest erhvervsvenlige version af Apples mobile styresystem, Microsofts Windows 10 leverer også varen - ikke mindst sammen med Surface - og med kombinationen af iPad Pro og Office-løsningerne fra Microsoft er der virkelig fantastiske muligheder på den mobile front i virksomhederne.
Læs også: Derfor bliver iOS 9 til iPhone og iPad noget helt særligt for virksomhederne
For mens iPad Pro i sig selv tegner til at blive et spændende produkt for virksomhederne, så er det med Microsofts populære kontor-software, at der for alvor kan sættes gang i helt konkrete initiativer i mange virksomheder.
Her er Office til iPad Pro
Vi fik kun et hurtigt kig på mulighederne med Office-løsningerne til iPad Pro til Apples event, men Microsoft uddyber nu også selv mulighederne med Office til iPad Pro og iOS 9.
"Vi har udviklet et antal nye funktioner til Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook og Translator for at drage nytte af disse forbedringer (fra Apples side, red.)," skriver Microsoft.
Selskabet ridser op, at det blandt andet drejer sig om nye muligheder for multitasking, understøttelse af den nye Apple Pencil, intelligente søgninger, understøttelse af trådløse tastaturer og opdateringer til Outlook og Translator til Apple Watch.
Som vi også så i præsentationen til Apples event, bliver netop mulighedere for at multitaske langt bedre med iOS 9 med funktioner som 'slide over' og 'split view', og på den store iPad Pro-skærm kommer disse funktioner virkelig til deres ret.
Microsoft beskriver, hvordan man eksempelvis let kan skrive en hurtig note i OneNote uden at forlade emailen, kopiere tal fra Excel over til PowerPoint "eller øve en PowerPoint-præsentation, mens du ser baggrundsinformation i Word."
"Kør Outlook side om side med Word, Excel og PowerPoint. Tap på en Word-, Excel- eller PowerPoint-fil, der er vedhæftet en email, og Outlook vil automatisk åbne den relevante app med filen klar til at blive redigeret," skriver Microsoft blandt andet.
Apple Pencil
Det mest interessante ved Microsofts satsning på at levere de bedst mulige løsninger til iPad Pro er måske understøttelsen af den nye Apple Pencil - en avanceret udgave af den klassiske stylus.
De nye værktøjer inkluderer forskellige typer af virtuelle kuglepenne, overstregningspenne og muligheden for let at vælge tykkelse og farver via de særlige sensorer i Apple Pencil.
"Ved hjælp af Apple Pencil kan du markere på dokumenter præcis, som du ville gøre det med pen og papir, hvilket gør processen med samarbejde naturlig og intuitiv," skriver Microsoft.
Med bedre understøttelse af trådløse tastaturer til iPad bliver det nu også lettere at trykke på Command-tasten for at se og vælge relevante genveje i de forskellige Office-apps, lyder det desuden fra Microsoft.
Masser af muskler i iPad Pro
iPad Pro er ikke bare den største og mest erhvervsrettede iPad til dato, det er også lidt af en kraftkarl, Apple har designet - hvilket gør den brugbar til også tungere 3D-applikationer.
I den forbindelse hev Apple også en Adobe-chef ind på scenen for at visse mulighederne med Adobes grafiske softwareløsninger i en iPad Pro-udgave.
iPad Pro kommer med en ny A9X-processor, der ifølge Apple kan overgå mange af de bærbare computere, der sendes på markedet.
Den nye iPad har en skærm på 12,9 tommer - hvad der svarer til to iPad Airs ved siden af hinanden.
Alt i alt har Apple designet et produkt, som mange virksomheder som udgangspunkt vil finde interessant.
At Apple samtidig har spottet nødvendigheden af at få selskaber som Microsoft og Adobe med på iPad Pro-vognen, kan for alvor bane vejen for en succes med produktet i erhvervslivet.
Se video-demo af Office på iPad Pro
Læs også:
Derfor bliver iOS 9 til iPhone og iPad noget helt særligt for virksomhederne
Microsofts nye Office-apps til Windows 10: Sådan fungerer softwaren