Opgøret med KMD's monopol på at levere en lang række kommunale it-systemer er den vigtigste opgave for Thomas Rysgaard Christiansen, som fra 1. september har overtaget jobbet som direktør i Kombit efter Hans Berthelsen, der er gået på pension.
"Jeg har ikke noget større fokus end monopolbruddet. Det er også her, langt den største del af vores kapital bliver investeret. Så det fylder utroligt meget," siger Thomas Rysgaard Christiansen i et interview med Computerworld.
Kombit, der er ejet af Kommunernes Landsforening, har en nøglerolle i kommunernes opgør med KMD's mangeårige monopol på levering af en lang række kommunale it-systemer, der strækker sig fra udbetaling af sygedagpenge, sagsbehandling og registre over borgernes personlige oplysninger.
Bruddet med KMD's monopolsystemer har været undervejs siden kommunerne i 2008 solgte KMD.
I den periode har Kombits kerneopgave været at opbygge en fælles kommunal it-arkitektur og så efterfølgende at designe og udbyde kommunale it-systemer i fri konkurrence.
På den måde er der åbnet for, at andre leverandører end KMD kan komme til fadet.
Læs også: Ingen vej tilbage: Nu har konkurrenterne slået det første hul i KMD's monopol
En kommerciel profil
Før Thomas Rysgaard Christiansen i 2009 kom til Kombit som markedsdirektør, dyrkede han en direktørkarriere i USA. Han har dermed en mere kommerciel profil end sin forgænger, som oprindeligt kom fra den kommunale verden.
Vil din kommercielle baggrund få nogen betydning for den måde, du griber jobbet an på?
"Da man byggede Kombit op, var der måske mere behov for den her politiske tilgang, hvor det handlede om at samle kommunerne i et fællesskab. Nu drejer det sig langt mere om at kunne levere et fundament for det fremtidige kommunale it-marked, hvor markedskræfterne træder mere frem," siger Thomas Rysgaard Christiansen.
Kombit har investeret mere end en milliard kroner i arbejdet med at bryde KMD's monopol på en stribe kommunale it-systemer. Er Kombit så det nye KMD?
"Nej, på ingen måde. KMD er en leverandør, der ejer løsninger. Vi udbyder løsninger og sidder på den måde foran kommunerne som indkøbere fra de leverandører, der udvikler det enkelte system . Så det er en helt anden rolle end den, KMD har haft gennem tiden.," siger han.
Konkurrence skal sætte gang i innovationen
"Hele ideen med at konkurrenceudsætte opgaver er at holde gang i innovation og udvikling på it-siden. Så du vil se, at leverandørerne over tid vil skifte."
"Derfor kan det godt være, at for eksempel kontanthjælpssystemet de næste seks år kommer fra EG, men det er ikke umuligt, at det senere bliver KMD eller andre, der overtager den opgave."
Læs også: Banker KMD af banen på monopolsystem: EG får kommunal kæmpe-ordre
Så jeres opgave er at udbyde opgaver i fri konkurrende og gøre op med det monopol, KMD hidtil har haft?
"Ja, det er den ene del. Men samtidig er det vores opgave at bygge en standardiseret it-arkitektur, som gør, at andre leverandører kan komme ind på markedet," siger Thomas Rysgaard Christiansen.
Han fortæller, at Kombit sammen med kommunerne har investeret mere end en milliard kroner i den fælles it-arkitektur, som leverandørernes løsninger skal lægges oven på.
KMD sælger hvert år it for mere end to milliarder kroner til kommunerne. Hvor langt skal det tal ned?
"Det er jeg nok ikke den rette til at svare på. Vi står midt i et fantastisk ryk omkring digitalisering, og jeg håber da, at Kombit kan være med til, at kommunerne bruger deres it-investeringer kløgtigere. Vores opgave er at kigge på nogle helt specifikke områder for at se, om vi får nok ud af pengene på de enkelte områder."
Men trods monopolbruddet er KMD stadig den absolut største leverandør til kommunerne. Hvorfor?
"KMD har siddet med en kæmpeportefølje de seneste 30 år. Det er jo først nu, at vi begynder at rulle nye systemer ud. Der er udbudt ni systemer, og KMD har vundet de tre af dem. Så i de kommende år vil du se, at KMD's andel bliver mindre."
Er det stadig et problem, at kommunerne og de nye leverandører har svært ved at få adgang til de data, som i dag ligger hos KMD?
"Der har historisk været nogle sager, hvor der i hvert fald kunne stilles spørgsmålstegn ved, om vi kunne få det, vi ville. Vi er i gang med en udfasning af gamle systemer, og lige nu har jeg ikke nogen grund til at tro, at vi ikke får det, vi skal have, så projekterne kan køre som planlagt,"
Hvor lang tid vil det tage, før vi ser kommunale it-leverandører, der bare tilnærmelsesvis fylder lige så meget som KMD?
"Det synes jeg allerede er ved at ske. Andre store leverandører er gået ind og har taget deres del, og inden for de næste fem år vil du se tydelige tegn på, at udviklingen går i den retning," siger Thomas Rysgaard Christiansen.
Læs også: