Kalle Hvidt Nielsen er en glad mand. Den administrerende direktør for børsnoterede danske Topsil har lagt sidste hånd på en tvist om fejlbehæftede produkter, der har plaget firmaet det seneste år.
Stridens æble har været en række fejbehæftede silicium-skiver, som Topsil havde leveret til en stor kunde.
Kunden pegede på Topsil, Topsil pegede på en underleverandør, som havde ændret sin produktionsprocess uden at få det godkendt hos Topsil.
Nu er Topsil og leverandøren nået til enighed i et forlig.
I en fondsbørsmeddelelse mandag oplyser Topsil, at aftalen vil bidrage med fire millioner kroner til driftresultatet før afskrivninger.
"Det er vi glade for. For det er en træls sag, og man fokuserer jo på de forhandlinger frem for at komme videre. Men nu er vi landet et sted, som begge parter mener, er en rimelig løsning," siger Kalle Hvidt Nielsen til Computerworld.
Kalle Hvidt Nielsen vil ikke komme nærmere ind i, hvordan forliget ser ud.
Men han vil godt fortælle, at han ikke er overrasket over resultatet:
"Vi har ikke været i tvivl om, hvor ansvaret lå, men det er klart, at der ligger nogle overvejelser fra underleverandøren, før leverandøren anerkender ansvaret. Underleverandøren har nok aldrig forventet at kunne modbevise det, så det har nok mere været forhandlingsteknisk," siger han.
Læs også: Aktionærer har fået nok af underskud: Kræver stor dansk it-virksomhed solgt
Alle fortsætter samarbejdet
På trods af den noget ubehagelige proces, som Topsil og selskabets underleverandør har gennemgået, fortsætter deres samarbejde.
Men det bliver på Topsils vilkår, fortæller Topsil-direktøren
"Vi har en løbende kontrakt, og vi er glade for vores relation. Vi er bekymrede for den her situation, vi har haft, men der er taget tiltag til, at det ikke sker igen. Al den stund, at underleverandøren har begået fejlen, så kører vi ikke videre med de procesændringer, som underleverandøren indførte. Der er blevet rettet op på de fejl, og kontrollen er blevet skærpet, så det ikke sker igen," understreger Kalle Hvidt Nielsen.
Kunden som modtog de fejlbehæftede siliciumskiver, der udløste hele misæren, ser ud til stadig at hænge ved. I hvert fald lidt endnu. Den oprindelige kontrakt med Topsil løb fra 2010 til 2015, men den er med Kalle Hvidt Nielsens ord blevet "strukket ud over 2016."
Læs også: Efter silicium: IBM på vej med vild syv-nmprocessor
Markedet er ikke til det
Topsil forventer ikke, at den næste kontrakt med kunden kommer til at være flerårig, men det er ifølge direktøren ikke udtryk for noget problem mellem kunden og Topsil:
"Den slags mangeårige kontrakter er markedet ikke til længere," siger direktøren.
Markedet er da heller ikke, hvad det har været, i hvert fald ikke for Topsil.
Markedet for silicium er præget af overkapacitet og dertilhørende lave priser.
Det er ikke en drømmesituation for en virksomhed, der ifølge den seneste kvartalsrapport endelig er ved at knække den nedadgående kurve, som har præget virksomhedens forretning siden 2011.
Krav fra aktionærenne
Det er en kurve, der så sent som til Topsils generalforsamling i april fik aktionærer til at stille forslag om en ekstern undersøgelse af mulighederne for helt at sælge selskabet.
På spørgsmålet om, hvor vidt man faktisk vil sælge Topsil, svarer Kalle Hvidt Nielsen afværgende:
"Det nemme svar er, at Topsil bliver solgt hver dag. Folk køber og sælger jo vores aktier. Om aktionærerne har tillid må de jo svare på, men jeg har en konstruktiv dialog med aktionærerne."
Topsils nuværende forretningsstrategi udløber i år. Kalle Hvidt Nielsen lover dog en ny strategi til efteråret.