Premieren på den nye varehuskæde Power, som mandag åbnede sin første butik i Glostrup ved København får ikke direktør Peder Stedal, i elektronikmarkedets dominerende spiller, Elgiganten, til at ligge søvnløs om natten.
Ved åbningen lokkede Power efter eget udsagn flere hundrede kunder i kø foran den nye butik, og på selve åbningsdagen voksede køerne af kunder og biler til flere kilometers længde.
Det kan du læse mere om her: 15.000 kunder besøgte Power i Glostrup på åbningsdagen - overvældet direktør har aldrig prøvet noget lignende
Men trods den massive opmærksomhed på Power fra både kunder og medier, er direktøren i Elgiganten knap så imponeret over det koncept, som Power har lanceret.
"De har jo varslet deres planer i flere år, så det, vi møder i dag, er bare Expert i nye farver. Butikken i Glostrup ligner det, vi har set i Norge de senere år. Går man ind i en Expert i Oslo, er der rigtig meget, man kan nikke genkendende til. Så der er ikke så meget nyt under solen," siger Peder Stedal.
Han er efter eget udsagn ikke bekymret for udsigten til endnu hårdere konkurrence om forbrugernes gunst.
"Power er en konkurrent som Wupti eller Bilka, eller hvem der ellers findes på markedet, og det er vi naturligvis opmærksomme på," siger Peder Stedal.
Åbner nabo-butik
Til trods for den afslappede attitude over for den nye konkurrent åbner Elgiganten senere i år en ny såkaldt megastore i Herlev, hvor man kommer til at ligge dør om dør med en ligeså spritny Power-butik.
For en måned siden åbnede Elgiganten en butik i Vejle, og til næste år slår man dørene op for en ny butik i Svendborg. I alt kommer Elgiganten dermed op på at have 30 butikker på landsplan, fortæller Peder Stedal.
Ved siden af de fysiske varehuse sælger Elgiganten også sine varer på nettet.
Her er der ifølge direktøren en omsætning, der er større end i det største fysiske varehus. Han ønsker dog ikke at sætte tal på den del af forretningen.
"Convenience er det, der styrer udviklingen for os. Det skal være nemt for kunden at handle, uanset om det er i en butik, gennem kundecenteret eller vores onlineforretning," siger Peder Stedal.
Hvem kommer til at vinde kampen mellem jer og Power?
"Det må tiden jo vise, men vi har i hvert fald selvtillid," siger Peder Stedal, som ikke ønsker at give sin vurdering af Powers chancer for bide sig fast på markedet.
"Det må du tale med dem om. Men det er jo forbrugerne, der afgør det i den sidste ende," siger han.
Elgiganten, der via norske Elkjøp er ejet af den britiske koncern Dixons, har de seneste to år haft en omsætning i Danmark på omkring fem milliarder kroner.
Læs også:
Nu begynder Experts slagsmål med Elgiganten: Åbner nye kæmpevarehuse