ComputerViews: Meget kan man mene om landets største teleselskab, TDC, men det er i hvert fald et selskab, der er under konstant forandring.
Sådan har det også været med Carsten Dilling ved roret.
Han havde allerede været en del af ledelsen i selskabet i fem år, da Henrik Poulsen i foråret 2012 stemplede ud til fordel for topposten i Dong.
Mange så måske nok Carsten Dilling som det sikre valg, der kunne videreføre det arbejde, Henrik Poulsen også havde fokuseret på: At gøre TDC til et mere profitabelt selskab, og at øge kundetilfredsheden.
Læs også: Carsten Dilling: "Jeg har tænkt på TDC 24/7 i otte år - nu er det tid til noget nyt"
Men Dilling har i sine tre år som koncernchef fået sat sit helt eget aftryk på TDC. Han har blandt andet stået i spidsen for, at TDC som koncern er blevet markant mere samlet, så eksempelvis Netdesign og TDC Hosting i dag er en del af TDC Group.
Han har også været manden bag TDC's outsouring-aftale med Sitel, hvor 800 TDC-medarbejdere fik en ny arbejdsgiver.
Det kan du læse mere om her: 800 TDC-medarbejdere får ny arbejdsgiver.
Her har TDC haft problemer under Carsten Dilling
Carsten Dilling har haft sit af se til som koncernchef i TDC.
Her kan ikke mindst fremhæves kundeflugten på mobilsiden, problemerne i erhvervsforretningen, og at der undervejs har været en temmelig stor udskiftning i det øverste chef-lag i koncernen og også en del uro blandt medarbejderne i det hele taget.
For slet ikke at tale om det pres, der har været på både omsætningen og indtjeningen i de seneste tre år.
Ny TDC-boss med store ambitioner
Sidste uges pludselige direktør-udskiftning i TDC betyder, at Pernille Erenbjerg nu overtager styringen med selskabet.
Hun er - som Dilling selv var, da han tog over efter Henrik Poulsen - klar til at gå i gang med arbejdet fra dag et.
Pernille Erenbjerg har siden 2011 været medlem af TDC-direktionen som koncernfinansdirektør, og i januar 2015 blev hun udnævnt til viceadministrerende direktør.
Læs også: Nyudnævnt TDC-direktør: Det er til at få øje på udfordringerne
Det er svært at forestille sig, at Pernille Erenbjerg, der altså selv har været med til at lede TDC igennem længere tid, pludselig vil lave markant om på strategien nu, hvor hun er øverst ansvarlige.
Men hun vil, som det også var tilfældet med Carsten Dilling, skulle finde sine veje i den verden af udfordringer, der banker på døren i det meget konkurrenceprægede telemarked.
Da Computerworld fredag interviewede Pernille Erenbjerg, kaldte hun selv sit nye job for "Danmarks bedste job."
Samtidig tilføjede hun dog mere end én gang i interviewet:
"Men det er også klart, at det et eller andet sted også er til at få øje på, hvor udfordringerne er. Først og fremmest er det selvfølgelig, at vores danske forretning er under så massivt pres, som den er."
De tre store udfordringer for TDC
Der tegner sig tre store udfordringer, som den nye koncernchef i TDC vil skulle tackle:
1) Mobilforretningen, YouSee og TDC Erhverv
Blot få dage før sin afgang kunne Carsten Dilling i forbindelse med TDC's kvartalsregnskab annoncere, at kundeflugten fra mobilforretningen nu var slut.
Du kan læse hvordan det skete her: Carsten Dilling: Sådan stoppede vi mobilkundernes frafald.
Faktisk blev det i det netop overståede kvartal til en samlet kundefremgang på 13.000 privatkunder i mobilforretningen sammenlignet med første kvartal.
Men - og det er et kæmpe 'men' - i 2014 mistede TDC hele 113.000 mobilkunder til konkurrenterne.
Det kan du læse mere om her: Kundeflugt fra TDC: 113.000 mobilkunder droppede selskabet i 2014.
Derfor vil Pernille Erenbjerg også få en kæmpe opgave med at hindre nye frafald.
TDC's YouSee-forretning har en enorm betydning for koncernens samlede sundhedstilstand, og da det også halter på den front for TDC øjeblikket, kommer Pernille Erenbjerg også til at skulle få styr på de problemer.
Læs også: Teleekspert om direktør-exit i TDC: Det er lidt af en overraskelse
Den opgave kan hun så arbejde på med den ene hånd, mens den anden hånd forsøger at få styr på TDC's erhvervsforretning, der også giver selskabet hovedpine i øjeblikket.
"Det er måske ikke så overraskende med erhvervsforretningen, hvor man har kunnet se skriften på væggen i et stykke tid - mere overraskende er det måske med YouSee. Det er noget af det, som Pernille Erenbjerg kommer til at skulle adressere på den korte bane," lød det fredag fra Morten Imsgard, teleanalytiker i Sydbank.
2) Nye forretningsområder
Mens den første hovedudfordring i høj grad handler om at få styr på allerede eksisterende forretningsområder, kommer den anden store udfordring for den nye koncernchef til at handle om at opbygge nye forretningsområder.
TDC har over de senere år storsatset på løsninger til underholdning i hjemmet med streaming-tjenester og apps.
Selv om selskabet allerede er nået langt, er den helt store udfordring, at det vrimler med med lignende tjenester fra andre spillere - som Netflix, HBO, Spotify og Wimp, samtidig med at også telekonkurrenterne selv er krative med nye indholdsløsninger til kunderne.
På erhvervssiden forsøger TDC at satse på it-sikkerhed som et nyt, stort forretningsområde.
Heller ikke her er TDC dog alene om at have spottet de nye forretningsmuligheder, så der kræver både strategisk kløgt og masser af knofedt, hvis missionen skal blive den succes, selskabet satser på.
Læs også: Benhård kamp om det danske marked for it-sikkerhed: Her er den nye tendens
3) Ændre opfattelsen af TDC
Den tredje store udfordring, som vi har valgt at fremhæve, er ikke en, man hører TDC selv sætte fokus på i sine regnskaber.
Desværre for TDC har de senere års mange spareøvelser, frasalg og kundefrafald betydet, at mange danskere har fået opfattelsen af, at TDC er lidt af en synkende skude - et aldrende selskabet, der febrilsk forsøger at følge med udviklingen, men stadig har for dyre og dårlige produkter.
Opfattelsen er langt fra altid fair.
Faktisk er TDC på flere områder det mest innovative af de danske teleselskaber, og selvom regnskaberne er under pres, så leverede selskabet i det seneste årsregnskab trods alt et overskud før skat, afskrivninger og renter (EBITDA, red.) på 9,8 milliarder kroner.
Ikke desto mindre står Pernille Erenbjerg med den udfordring, at hun skal skabe fremtidens TDC (ikke mindst i danskernes bevidsthed). Det skal være en moderne telekoncern, som både de private danske forbrugere og alle virksomhederne har som det naturlige førstevalg.
Læs også: Nyudnævnt TDC-direktør: Det er til at få øje på udfordringerne
Hun har allerede selv fremhævet missionen i interviewet på Computerworld:
"Vi har været her i 130 år, vi har en fantastisk infrastruktur på tværs af teknologier, og så har vi berøringsflade med stort set samtlige danskere - hvad enten det er privat eller arbejdsmæssigt."
"De fleste danskere er i kontakt med os. Vores særlige ansvar her er at vise, at vi tager det ansvar på os - at vi er rygraden i danske samfund, og at det er os, der forbinder danskerne."