1 / 7
Mandag morgen i denne uge åbnede Expert-koncernen den første af 25 planlagte store Power-lavprisvarehuse med salg af elektronik og hårde hvidevarer. Første butik ligger på Roskildevej i Glostrup ved København.
Den nye kæde vil især udfordre mastodonten Elgiganten og lægger hårdt ud med køtilbud på mere end 5.000 varer, til priser med op til 90 procents besparelser.
Computerworld besøgte den nye butik søndag eftermiddag og fik en snak med de nogle af de ventende og Powers direktør, Jesper Boysen.
Læs også: Nu begynder Experts slagsmål med elgiganten: Nye kæmpevarehuse åbner i Danmark.
2 / 7
Fra venstre er det 23-årige Mathias Arneke fra Brøndby, Mads Jakobsen og Mikkel Madsbjerg, begge 18 år og fra Bramming ved Esbjerg. Jakob Mørk Knudsen er 21 år og fra Sydhavnen i København og yderst til højre er det 17-årige Kasper Mærsk Krogsgaard, også fra Bramming.
Jyderne kørte hjemmefra natten til lørdag og har ventet siden lørdag morgen. De kommer så til at vente i alt 48 timer. Alle fem fortæller, at skal have en Macbook Pro, som går til 5.000 kroner. Og så ryger der også et par PS7-konsoller med i kurven. En skal også have et Samsung fladskærms-tv med hjem.
"Og så skal vi alle sammen have en Moccamaster kaffemaskine til 99 kroner sat ned fra 1.000 kroner. Powers medarbejder har været søde og har serveret energidrik, vand og popcorn. Og vi har haft mulighed for at spille Playstation," fortæller Mikkel Madsbjerg.
"Vi har fået en bedre behandling, end hvis jeg havde besøgt min mor i Jylland," siger sidemanden Jakob Mørk Knudsen.
Læs også: Nu begynder Experts slagsmål med elgiganten: Nye kæmpevarehuse åbner i Danmark.
3 / 7
Søndag eftermiddag lå omkring 100 kunder i kø foran de nye Power-butik i Glostrup.
Campingstole og luftmadrasser var taget med hjemmefra. Et telt skærmede mod dansk sommerregn, og så var der gratis indkøbt soveposer til de første 200 i køen.
Læs også: Nu begynder Experts slagsmål med elgiganten: Nye kæmpevarehuse åbner i Danmark.
4 / 7
Kundernes forventer ,at priserne skal være lave. Så det er de. Men inde i butikken er de elektronisks prisskilte noget det mest diskrete ved indretningen.
I stedet satser man på at præsentere beslægtede produkter og tilbehør i sammenhæng, så kunderne kan blive "inspireret", hvilket formentlig skal oversættes til at de køber flere selfie-sitcks, covers og tastaturer til deres nye mobiltelefoner, tablets og computere.
Læs også: Nu begnder Experts slagsmål med elgiganten: Nye kæmpevarehuse åbner i Danmark.
Her er det wearables (motionsure), der præsenteres sammen med relateret tilbehør som løberygsæk, saftpressere og et fodmassageapparat.
5 / 7
Lave priser er omdrejningspunktet for Powers butikskoncept.
Måske er det derfor, at demonstrationemodellen på denne 3D-printer har spyttet en drabelig haj ud.
Men hvem er det,der skal jages og ædes?
Se på næste billede.
Læs også: Nu begynder Experts slagsmål med elgiganten: Nye kæmpevarehuse åbner i Danmark.
6 / 7
Konkurrenterne har skam opdaget, at Power er på banen.
Kun 600 meter længere inde ad Roskildevej ligger Elgigantens Megastore, som i denne weekend pludselig opdagede,at de havde femårs fødselsdag.
"Lavere priser end åbningstilbud" lød kampråbet i Elgigantens reklameavis.
Det skabte på et tidspunkt en flere hundrede meter lang kø. Men da Computerworld lagde vejen forbi, var der stadig travlhed ved kasseapparaterne.
Læs også: Nu begynder Experts slagsmål med elgiganten: Nye kæmpevarehuse åbner i Danmark.
7 / 7
(Foto: /)
Ankermanden bag den nye Power-kæde er direktør Jesper Boysen, der indtil for tre år siden var en meget succesfuld øverste chef for netop Elgiganten.
Nu kæmper han mod sine gamle kolleger med et forretningskoncept, der efter hans eget udsagn er langt mere moderne end det, han efterlod sig for tre år siden.
Priserne skal stadig bankes i bund, men butiksindretning og ikke mindst sammenhængen med Powers onlinebutik er det , der skal skabe successen, lyder det fra Jesper Boysen.
Kodeordet er gennemsigtighed. Alle varer skal være synlige i butikken, og priserne er de samme som på nettet.
"Skilte med førpriser har vi droppet, fordi kunderne forventer at priserne er lave," siger han.
Han er helt på det rene med, at etableringen af Power-kæden kommer til at koste både tid og penge.
"Det er dyrt at etablere sig, og vi ved, at vi kommer til at at tabe penge de næste år frem. Det er nødvendigt for at slå sig fast i markedet. Men det er klart, at vi i den sidste ende er her for at tjene penge til ejere og og ekspandere kæden til flere kunder med nye varehuse," siger Jesper Boysen.
Læs også: Nu begnder Experts slagsmål med elgiganten: Nye kæmpevarehuse åbner i Danmark.