Stofa har brudt med den klassiske tv-løsning med et nyt tilbud, hvor du betaler for de enkelte kanaler på månedsbasis.
Det kan du læse mere om her: Fremtidens tv-løsning er på vej: Men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for.
Claus Bülow Christensen, digital medie analytiker og udviklingsdirektør i Zibra Digital Media Group, hvordan vil TDC's YouSee reagere på Stofas nye løsning?
"Det ligger i kortene, at YouSee må levere noget tilsvarende, og formodentligt arbejder man allerede på det. Der er jo pres fra forbrugerrådet og konkurrencestyrelsen mod pakkestrukturen, og kunderne har opdaget streamingtjenester."
Hvad betyder dette tilbud for den pris, som jeg ender med at betale?
"Prisen er en joker, og Stofa har ikke meldt en pris ud endnu.
Der er omkostninger forbundet med at bryde programpakkerne op, fordi man kræver penge af kanalerne for at være med i pakkerne. De penge skal jo hentes et sted.
Jeg er skeptisk ovefor, hvordan forbrugerne vil tage imod det. Det positive er, at kunderne får mere fleksibilitet. Men det bliver ikke meget billigere.
Vi kan jo se at TV 2 tager omkring 20 kroner for hver kanal efter den første. Så hvis du sammensætter kanalerne, løber det hurtigt op i flere hundrede kroner for en fleksibel pakke."
Læs også: Fremtidens tv-løsning er på vej: Men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for
Når nu teknologien er der, hvorfor har jeg så stadig kanaler?
Det er bekvemt at se tv på den måde. Vores vaner skifter jo heller ikke over night. De fleste mennesker er jo vokset op med det at ligge og se tv.
Men man kan se, at den yngre generation ser jo i lige så høj grad tv på tablets og telefoner.
Man har et begreb som cable-nevers - altså folk, der aldrig har haft en kablet tv-forbindelse. De enkelte tv-brands leverer jo også direkte via nettet. Se på TV 2 Play.
Kanalerne ligger i en overgangsfase, fordi de skal bruge penge fra distributørerne. Men de kan på lang sigt få meget mere selv. DR er jo ret langt fremme med at man kan få deres arkiv frem på skærmen.
Hvad er det der holder den digitale udvikling på tv-markedet tilbage?
Der er en konservatisme i den branche, og det var jo også i mange år en komfortabel forretning, næsten monopolagtig, og hvis du havde et stik, havde du enten Yousee eller Stofa.
Man har jo også set prisen stige. Men branchen som sådan har sovet i timen. Man har sagtens kunnet være mere innovativ, og i USA er nogle kabelfirmaer også længere fremme. Men da Netflix kom, blev forbrugerne opmærksomme på de nye løsninger.
Læs også: Netflix losser danske priser i vejret
Hvordan ser markedet ud om fem år?
Allerede om fem år vil vi se, at tv-pakker ikke giver mening. Det er et overflødigt led.
Producenterne, HBO, DR og Nickelodeon vil gå over til internetdistribution. Kabelselskaberne har så stadig ledningen ind i huset, så hvis de lægger sig i selen, kan de levere en fantastisk bredbåndsforbindelse igennem kablet.
Det store spørgsmål er sport. Mange har en pakke udelukkende for at se sport. Det bliver et nyt kampområde. I USA begynder store sportsbegivenheder at have deres egne apps til streaming. Så i fremtiden har de måske slet ikke brug for tv-udbyderne. Det er en del af det kommende sammenbrud af kabel-tv distributørerne.
Man kunne jo se film-markedet. Man gik fra trykte medier som skulle fra tryk til lager til butik til hjemmet. Det er forsvundet, fordi det repræsenterede overflødige led. Distributørerne kan blive helt unødvendige.
Læs også: Fremtidens tv-løsning er på vej: Men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for