Artikel top billede

Købet af Nokias Here for 20 milliarder er et genialt træk

Det giver rigtig god mening for tre tyske bil-giganter at smide over 20 milliarder kroner på bordet for at kunne overtage korttjenesten Here fra Nokia.

Det giver rigtig god mening, at de tre tyske bil-producenter Audi AG, BMW Group og Daimler AG køber Nokias korttjeneste Here for 2,8 milliarder euro, omkring 20,8 milliarder kroner.

Det mener Gartner-rådgiver Mark Raskino, der i en kommentar skriver, at det er et eksempel på digital strategi, som andre med fordel kan lade sig inspirere af.

"Hvorfor har de tre virksomheder mon besluttet at gøre dette? For det første fordi korttjenester er en nøgle-komponent i alle fremtidige biler og mobile scenarier. For det andet fordi bil-virksomheder er nødt til at accelerere deres handlinger i udviklingen af deres digitale fremtid," lyder det blandt andet fra Gartner-rådgiveren, der fortsætter:

"For det tredje fordi, at hvis de ikke skaffer sig kontrol med de vigtigste elementer af den fremtidige platform for deres industri, så gør andre det."

Læs også: Nokia sælger korttjenesten Here for over 20 milliarder kroner

Selvom de 20 milliarder kroner, som bil-producenterne vil betale for Here, umiddelbart lyder af mange penge, er det faktisk kun det halve af, hvad Nokia selv har betalt. Here er efterkommer af Navteq, som Nokia købte i sin tid og gjorde til Ovi Maps.

Da Nokia købte Navteq i 2007, lød prisen på omkring 42 milliarder danske kroner.

Og faktisk kan Here nemt vise sig at få ganske stor værdi for de tyske bil-producenter, der her har set en fælles interesse i at spendere de over 20 milliarder kroner.

Hvad vil de bruge Here til?

Gartner-rådgiver Mark Raskino skriver, at selskaberne meget fornuftigt har indset, at "én industri-spiller måske ikke har risiko-kapitalen eller markeds-musklen til at skabe en platform, men en samlet indsats kan."

"Dette blokerer indgangen for spillere, der er født digitale, og nye tech-spillere, der måske ellers udnytter de udviskede grænser imellem industrier."

"En kyniker kan tilføje, at hvis bil-virksomhederne køber et unikt aktiv som dette, fjerner de det fra bordet, så ingen andre kan bruge det. De kunne gøre ingenting med det og blot lade det ruste. Lad os håbe, at de ikke vælger den destruktive vej, men vi er nødt til at anerkende, at det er en brugbar forretingsstrategi-plan," lyder det fra Mark Raskino.

Bil-producenter: Derfor køber vi Here
Audi AG, BMW Group og Daimler AG, der sammen overtager korttjenesten fra Nokia, har blandt andet udtalt om opkøbet: .

"Opkøbet har til hensigt at sikre den langsigtede tilgængelighed til Heres produkter og services som en åben, uafhængig og værdiskabende platform for cloud-baserede kort og andre mobile services, der er tilgængelige for alle kunder i bil-industrien og andre sektorer."

I maj kom det frem, at Uber havde budt 20 milliarder kroner for Nokias Here - læs mere om det her - men det endte altså med at blive de tre tyske bil-producenter, der løb med Here.

Købet ventes endeligt godkendt i første kvartal 2016. 

Læs også:

Nokia sælger korttjenesten Here for over 20 milliarder kroner

Nokias gigant-køb af Alcatel-Lucent kan få stor betydning for markedet

Uber ved at købe Nokias kort-tjeneste Here - har budt 20 milliarder kroner




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere