I slutningen af april opdaterede Google sin algoritme til fordel for hjemmesider, der er tilpasset mobile enheder.
Den opdatering kan du læse mere om her: Google på vej med store ændringer i søge-algoritmen: Det kommer det til at betyde
Var du ikke lige på stikkerne i den situation, og fik du ikke tilpasset dine websider, så har det gjort ondt på dine søgeplaceringer og på den trafik, der skulle have været på dit websted.
Det oplyser Adobe, der har udarbejdet en såkaldt Digital Advertising-rapport.
Den sladrer om, at de virksomheder, der sov i timen, har fået betydelig mindre trafik til deres hjemmesider.
Det skriver Adobe på denne blog.
Tydelig effekt
Analysen viser, at virksomheder, der ikke har tilpasset sig ændringerne, oplever et voksende spænd mellem mobile klikrater, der er faldet med ti procent.
Mens prisen for et mobilklik på en annonce er steget med 16 procent.
"Lige efter algoritmen blev opdateret, så vi ikke de helt store udsving. Men effekten er helt tydelig i dag, hvor ikke-mobilvenlige sider har mistet ti procent af deres trafik," siger Håkan Cedell, nordisk chef for annonceringsplatformen Adobe Media Optimizer.
"Det indikerer, at virksomheder, der ikke nåede at ændre deres hjemmesider i stedet købte søgeordsannoncer kaldet 'paid search' for at indhente den tabte trafik. Men det har ikke været tilstrækkeligt for at løse problemet," lyder hans vurdering.
Læs også historien om en dansk webbutik, der har fået gevaldige lussinger i forbindelse med at Google ændrede sin søgealgoritme: Dansk webbutik: Da salget af sexlegetøj styrtdykkede slog vi over i plan B
Facebook gør det bedre
Adobes analyse peger også på, at Facebook har været bedre til at tilpasse sig den voksende brug af mobile enheder end Google.
Facebook har begrænset antallet af annoncer på mobile platforme, men der er til gengæld flere, der klikker på dem end tidligere.
"Før i tiden var der fire displayannoncer per side, men det blev halveret samtidig med at Facebook indsatte annoncer direkte i folks news feed, så det blev tilpasset den mobile brug. Selvom det betød færre annoncer, har det givet en større grad af interaktion, der er vokset med 11 procent. Og når man ser på, hvor mange gange, der klikkes på annoncerne, så er det næsten blevet fordoblet efterfølgende," siger Håkan Cedell.
Du kan læse mere om undersøgelsen fra Adobe her.
Læs også: Mobil-dommedag udskudt: Derfor er Google nødt til at bruge en hel uge på at ændre søge-algoritmen