Lad os lige tage et kig i krystalkuglen frem til 2020.
Her forudser analysevirksomhederne Gartner og IDC, at mere end syv milliarder mennesker, millioner af virksomheder og mindst 30 milliarder enheder vil være tilsluttet internettet.
Og mængden af information, der genereres, vil være 1.000 gange større, end det er i dag.
Tænk bare - 1000 gange mere information på blot fem år fra nu!
Jeg mener ikke, det er til debat, at information revolutionerer den måde, virksomheder opererer på, og det bør signalere, at tiden er kommet til et nyt fokus.
Virksomheder, der ikke adopterer en digital tankegang og redefinerer sig selv, vil forsvinde.
Det hele bliver forbundet
Længere ude i fremtiden, i år 2025, vil en lang række objekter - fra biler til køleskabe over kaffekopper - være udstyret med unikke RFID-chips og kommunikationssystemer, der er forbundet til internettet, hvilket giver enorme muligheder.
Vores boliger vil fundamentalt forandres, når alt indbo bliver forbundet og knyttet til netværk.
Eksempelvis vil vores seng kunne forudsige, hvornår vi står op, og den vil kommunikere med espressomaskinen om, hvornår den skal brygge en frisk kop kaffe, samtidig med at iPaden har dagens opdaterede nyheder downloadet og klar.
Jeg mener, at man roligt kan sige, at vores nye måder at indrette os på med teknologien har vendt fuldstændig op og ned på vores forventninger og stiller nye krav til erhvervslivet.
Vi er i fuld gang med at morfe os ind i en anden verden, hvor næsten hvert aspekt af vores hverdagsliv vil være datadrevet.
Vi er alle sammen en del af den globale informationsgeneration. En krævende flok der forventer, at vi i erhvervslivet også engagerer os i verden på nye måder.
Opskriften på succes
EMC har for nylig spurgt 3.600 ledere fra 18 lande for at undersøge, hvordan informationsgeneration tænker, hvordan det påvirker vores kunders kunder, og hvordan deres forventninger er under forandring.
Undersøgelsen konkluderer, at den teknologiske udvikling betyder, at virksomheder bør leve op til følgende fem punkter for at lykkes:
- Forudse nye muligheder i markedet.
- Demonstrere gennemsigtighed og tillid.
- Innovere på agile måder.
- Levere unikke og personlige oplevelser.
- Operere i realtid.
I undersøgelsen svarer kun 14 procent af lederne, at deres virksomheder lever op til de fem punkter. Kun knap hver fjerde svarer, at de kan udnytte de mange indsamlede data fra kunderne til brugbar information og dermed skabe god forretning.
Nok mest opsigtsvækkende konkluderer undersøgelsen, at kun 30 procent kan bruge data i realtid - dermed går man glip af det enorme potentiale, der ligger i informationsgenerationens behov for ydelser og service.
Bundlinjen dykker kort sagt, fordi erhvervslivet tøver med at gå helhjertet ombord i den digitale verdens muligheder.
Data til salg
Set i lyset af undersøgelsen kan jeg se nogle interessante forretningsområder tegne sig forude.
Information i en brugbar og standardbaseret form vil blive solgt, doneret og handlet som åbne valutaer.
Den sikre udveksling af information vil skabe flere dataudvekslingsplatforme - og hermed skabe en ny informationsøkonomi.
Datamarkedspladser, hvor information sælges, doneres og byttes, vil facilitere overførslen af data på langt mere intelligente måder, end vi gør det i dag.
Se bare på det offentlige sygehusvæsens udfordringer med flere forskellige databaser, der ikke taler samme sprog, og som kræver opdatering af flere forskellige databaser med den samme information - denne udvikling vil blive langt mere smidig, end vi kender det fra tidligere.
Troværdige data bliver den mest afgørende succesfaktor for, at information er drivkraften for forretning i løbet af det næste årti.
Individer og virksomheder vil indse den sande værdi og kigge efter platforme og markedspladser at købe, sælge, handle og dele information på.
Sikkerhed bliver endnu vigtigere
Der er selvfølgelig et vigtigt sikkerhedsaspekt, for med mere data, der flyder mellem diverse netværk og på tværs af en kæmpe flok apparater og en bunke devices, vil risikoen for datalækage og brud udgøre en voksende trussel.
Uden innovation på sikkerhedsområdet og gennemsigtighed om, hvordan data bevæger sig fra individ til virksomhed og videre til staters sikkerhedstjenester, risikerer potentialet i den aktive informationsøkonomi at glippe.
Hvordan får man succes?
Så hvad er de kritiske faktorer for succes så egentlig?
Jeg mener, at virksomhederne bør indse, at den bedste måde at forberede sig på de nye markedspladser er ved ikke blot at fokusere på kapitalisering af data.
At eje og sælge kundeinformation vil blot være en af mange modeller, der indgår i den nye informationsøkonomi.
Fordelene kan være af finansiel, social eller anden karakter - men uden klar kommunikation vil informationsgenerationen trække sig eller måske endda helt frasige sig, at der bliver indsamlet data om dem.
Erhvervslivet kæmper altså med at bruge digital information, og det er min påstand, at langt hovedparten af virksomhederne ikke engang er tæt på at omfavne de forretningsmæssige muligheder, som informationsgenerationens behov skaber.
Denne generation af kunder er krævende og tøver ikke med at sige fra og til - så virksomheder, der driver forretning 'født i skyen, skal kunne forventningsstyre og udvikle forretningsmodeller med fokus på at transformere sig løbende, så de kan forblive relevante - og overleve på markedet.