Facebook er i gang med at udvikle en ny teknologi, som kan genkende dig på billeder på Facebook, selv om dit ansigt ikke fremgår af billederne.
Dermed kan det være slut med at undgå at blive genkendt bare fordi du eksempelvis dækker dit ansigt til eller kigger væk eller er skjult på anden vis.
Facebooks nye algoritme til genkendelse af personer kigger nemlig ikke alene på ansigter, men på de øvrige kendetegn, der kan identificere den enkelte person.
Det er ting som frisure, kroppens form, krops-sprog, typisk påklædning og lignende.
Ser på påklædning
Chefen for Facebooks afdeling for kunstig intelligens, Yann LeCun, siger til bladet New Scientist, at man sagtens kan genkende folk ved at se dem bagfra.
"For eksempel kan man altid genkende Mark Zuckerbeg, fordi han altid har en grå t-shirt på," siger han.
Facebook har testet den nye algoritme på 40.000 offentligt tilgængelige billeder på Flickr.
På en del af disse er ansigterne tydelige og nemme at genkende. På andre er motivernes ansigter vendt bort fra kameraet.
Ifølge Facebook var den nye algoritme alligevel i stand til korrekt at fortælle, hvem billederne forestiller, i 83 procent af tilfældende.
Det er Facebooks plan, at den nye algoritme skal indarbejdes i den netop lancerede Moments-funktion, der automatisk puljer billeder fra bestemte begivenheder og tagger folk imens.
Med den nye algoritme vil Facebook dermed blive i stand til at genkende og indsamle billeder fra eksempelvis din fastelavnsfest fra mange forskellige Facebook-sites og tagge dem korrekt med de korrekte personer - også selv om de forskellige gæster bærer fastelavnsmasker.
Den nye teknologi og den automatiske tagging-mulighed har allerede rejst bekymringer om brugernes privacy.
Eksempelvis har Apples topchef, Tim Cook, sagt, at det ikke holder, at folks familie-billeder og lignende på denne måde skal data-mines.
"Det kan godt være, at nogen kan lide disse såkaldte gratis tjenester, men vi mener ikke, at det er det værd, at ens mail, søgehistorik eller familie-billeder skal data-mines og sælges for gud ved hvilke reklame-formål," har Tim Cook sagt.