Dine web-applikationer og web-sider kan meget vel få et ordentlig boost i den nærmeste fremtid, så de i performance og hastighed kommer til at matche det tempo, som computer kan afvikle lokale applikationer på.
Sådan lyder det fra Microsoft, Google og Mozilla, der er gået sammen i organisationen WebAssembly om at udvikle en ny web-standard til formålet.
Denne standard skal sørge for, at kildekoden kan compiles på en måde, der gør det muligt for browseren at håndtere web-applikationerne langt hurtigere, end det er tilfældet i dag.
Teknologien kan få effekt på en ret bred vifte af applikationer, der hidtil har haft svært ved at afvikle direkte via internettet.
De tæller eksempelvis de tungere online-spil, løsninger til video-behandling samt emulering af komplette desktop-applikationer.
Kan skrive i C og C++ og compile til JavaScript
Med WebAssembly kan udviklerne skrive i C eller C++ og så compile koden ind i et binært objekt, som kan afvikles via JavaScript direkte i browseren.
De binære objekte i WebAssembly er til gengæld mindre end det er tilfældet i ren JavaScript-kode, hvilket hæver performance-delen betydeligt.
Ifølge selskaberne er det eksempelvis nødvendigt at downloade 19MB plain text, hvis man skal loade web-spillet AngryBots.
Med JavaScript-koden i binær form kræver det kun download af 6,3MB, hedder det.
Microsoft, Google, Mozilla og flere andre selskaber har løbende arbejdet på udvikle JavaScript til at kunne håndtere tungere og mere komplekse workloads i takt med, at web-applikationerne bliver mere og mere komplekse.
Microsoft står således bag TypeScript, der er et såkaldt 'superset' af JavaScript med en række avancerede features.
I samme boldgade står Google bag Google Web Toolkit, som gør det muligt for udviklerne at skrive programmer i Java og compile dem til JavaScript.
WebAssembly blev grundlagt som et lukket samarbejde mellem Mozilla, Google og Microsoft.
Udviklings-arbejdet er siden blevet flyttet til en åben GitHub-repository, som du finder her.
Du kan læse mere om WebAssembly her.