Mens cloud-leverandører som amerikanske Salesforce.com og danske e-conomic har haft den klare fordel at være født i skyen, har andre softwarevirksomheder en helt anden historik, der gør skiftet til cloud-services mere kompliceret.
Tænk Microsoft, tænk SAP, tænk IBM - og tænk de mange små og mellemstore danske it-virksomheder, der gennem årene har levet af at sælge traditionelle software-produkter, som kunderne har kørende på eget eller hostingpartneres jern.
Mange af de virksomheder er nu i større eller mindre omfang i gang med at gentænke forretnings- og leverance-modellerne med udgangspunkt i cloud.
Det skift er dog lettere sagt end gjort, skriver rådgivningsfirmaet McKinsey i en ny analyse.
"De softwareleverandører, der allerede har implementeret en eller anden form for SaaS-leveringsmodel, melder om bedre kundeoplevelser, lavere omkostninger til levering og support, adgang til nye markeder og muligheden for at udvikle nye produkter," skriver McKinsey og nævner specifikt Adobe som et positivt eksempel på dette.
"Men for mange førende softwareleverandører forbliver SaaS fortsat noget, man overvejer."
Rådgivningsfirmaet henviser til, at IDC har estimeret, at kun otte procent af omsætningen fra verdens 100 største softwarevirksomheder kommer fra SaaS, og at syv ud af 10 af de største virksomheder stadig henter under fem procent af software-omsætningen på SaaS.
Årsagen er ikke mindst, at et skift til cloud kræver, at man kigger på alt fra arkitekturen i softwaren til produktudviklingen, medarbejderkompetencerne og distribueringen.
Det er en mundfuld af de større, og McKinsey peger derfor på seks strategiske principper, man kan tage udgangspunkt i, hvis man er en traditonel softwarevirksomhed, der skal bevæge sig over i cloud-verdenen.
Læs også: To helt centrale begreber der er nøglen til din fremtid i it-branchen
Her er de seks gode råd
1) Minimum viable products er vejen frem.
McKinsey anbefaler først og fremmest, at man som virksomhed får taget hul på minimum viable products snarere end de klassiek 'big bang'-projekter .
"Disse minimum viable products kan frigives i løbet af måneder i stedet for år. Udvikler-teams kan få nyttig feedback fra kunder om, hvordan de cloud-baserede løsninger fungerer (eller ikke gør), og de kan så justere de kritiske elementer ved softwaren i forhold til dette," lyder rådet.
Du kan læse meget mere om at arbejde med minimum viable products her.
2) Kunderne er med i udviklingen.
Princippet med minimum viable products er også grunden til, at McKinsey har et andet princip: At kunderne skal behandles som en del af udviklings-teamet.
Det betyder konkret, at udviklerne i virksomheden skal indgå en tæt dialog med kunderne allerede på et tidligt stadie.
"Softwareudviklerne kan køre applikationer centralt fra for alle, men de kan slå funktioner til eller fra for specifikke slutbrugere, indsamle feedback og tilpasse," anbefaler McKinsey blandt andet.
3) Du skal forvente og tolerere fejl.
Selvom man kan gøre meget for at minimere nedetid og fejl, kan det ikke helt undgås - og slet ikke, hvis man skal arbejde med minimum viable products og løbende leverancer af nye funktioner.
Derfor adskiller udviklingen af cloud-løsninger sig også markant fra traditionel softwareudvikling:
"Cloud-modellen giver mulighed for lettere vedligehold, så udviklere bør have friheden til ofte og uden tøven at frigive minimum viable products, men med mekanismer på plads til at foretage hurtigere rettelser."
4) Sats på agil udvikling.
De fleste virksomheder arbejder i dag med agile udviklingsprincipper, og vil man noget med cloud, er der bestemt heller ingen vej uden om agil udvikling, mener McKinsey.
Konkret rådes virksomhederne til at få udviklerne til at omfavne et mindset, hvor man arbejder med continuous delivery.
Vi har tidligere haft fokus på, hvad der ligger i det begreb - læs om det her.
5) Udviklerne skal både have frihed og ansvar.
Mckinsey peger også på behovet for, at man hurtigt kan reagere, når der opdages fejl i SaaS-løsningerne.
Det nødvendiggør, at udviklerne hurtigt kan reagere - og også at de føler et ansvar for at minimere fejlene på forhånd.
"De leverandører, der med succes har flyttet deres løsninger til skyen, holder ikke bare testerne, men også softwareudviklerne, ansvarlige for at sikre produkter og kundeoplevelser af en øj kvalitet."
Derfor mener McKinsey også, at man skal bygge avancerede diagnosticeringsværktøjer ind i softwaren fra starten, så arbejdet med at spotte og rette fejl kan foregå så hurtigt og smidigt som muligt.
6) Nødvendigt med nye kompetencer og teknologier.
Endelig peger rådgivningsfirmaet på, at skiftet til cloud for en softwarevirksomhed også kræver, at man får nye kompetencer ind i virksomheden, og at man investerer i nye værktøjer og infrastruktur, der kan understøtte en cloud-orienteret udvikling.
Læs også:
To helt centrale begreber der er nøglen til din fremtid i it-branchen
Succesraten er elendig på de store projekter: Derfor ender de helt galt
Ny undersøgelse: Danmark humper langt efter Europa i cloud-brugen
Hvorfor er vi så bange for skyen i Danmark
Cloud-giganter i vildt kapløb om Europa: Her kommer de nye giga-datacentre