Der sælges stadig færre tablets i Vesteuropa, og det kan især Android og iOS nu mærke.
Fra første kvartal 2014 til første kvartal i år gik antallet af Android-tablets, der blev sendt på markedet, tilbage med 9,4 procent, mens iOS oplevede en tilbagegang på hele 22,9 procent.
Det skriver analysefirmaet IDC i en ny markedsopgørelse.
De Windows-baserede tablets opnåede til gengæld en fremgang på hele 55,4 procent fra første kvartal 2014 til første kvartal 2015.
Den fremgang skal naturligvis ses i lyset af, at Windows stadig kun har en beskeden markedsandel på 8,4 procent i den seneste IDC-opgørelse over markedet for tablets i Vesteuropa.
Derfor vokser Windows
Windows er dog stadig gået ganske pænt frem i forhold til sidste år - mens iOS og Android altså har bevæget sig i den modsatte retning - og IDC hæfter sig da også ved den positive udvikling for Windows.
"Det var resultatet af det øgede antal tilgængelige modeller på markedet med dette OS og i særdeleshed på grund af, at flere tager 2-i-1-modeller til sig, særligt Microsoft Surface Pro 3, men også Acer T100 og Acers Switch-serie," skriver IDC.
2-i-1-tablets, der kan fungere både som en almindelig tablet og som en bærbar computer med tastatur, udgør fortsat kun 5,9 procenmt af markedet i Vesteuropa ifølge IDC - men markedsandelen er steget med hele 44,4 procent det seneste år.
"Leverandørerne har udvidet deres produkt-udvalg signifikant med enheder, der er optimeret til erhvervsbrug. Efterspørgslen på 2-i-1-enheder får momentum, hvilket er drevet frem af forbedret hardware og tilpassede priser, der tiltrækker både private brugere og professionelle," vurderer IDC.
Da Windows er den primære platform på 2-i-1-produkter kan Microsoft håbe på endnu bedre markedsandele i de kommende kvartaler - ikke mindst fordi det nye Windows 10 ventes på markedet om blot få måneder.
Samlet set faldt antallet af tablets, der blev spyttet ud på markedet i Vesteuropa, med 10,5 procent fra første kvartal 2014 til første kvartal i år til lidt over 8,5 millioner enheder i kvartalet.
IDC peger på, at en af årsagerne er til, at tablet-kategorien har det svært i øjeblikket, er, at en del forbrugere vælger at købe smartphones med større skærme frem for tablets.
Læs også:
Test: Microsoft Surface Pro 3 giver dig lav vægt og lang batteritid uden at tømme kontoen