ComputerViews: Med opkøbet af den danske cloud-succes e-conomic for gigantiske halvanden milliard kroner, er det tydeligt, at der er noget i gære i den danske skov af små og mellemstore virksomheder.
Det er nemlig her, at Visma for alvor øjner en markant bevægelse over mod cloud-baserede ERP- og regnskabs-systemer, og den bevægelse sigter Visma efter at høste på.
Læs også: Danske e-conomic solgt for halvanden milliarder kroner
Med opkøbet fjerner Visma en af sine hovedkonkurrenter på det danske marked med et snuptag.
Det sker i en tid, hvor netop de små og mellemstore virksomheder strømmer over mod de prisbillige og enkle, onlinebaserede regnskabs-systemer, hvor Visma i dag har produkter som SummaSummarum, Visma Business og Visma Mamut i markedet.
Fremadstormende e-conomic har i de senere år haft voldsom vækst, og det er endnu ikke slut: Selskabet forventer vækst i omsætningen på 35 procent i år - alt sammen organisk vækst, vel at mærke, som kommer ved dels at tage nye kunder ind, dels ved at eksisterende kunder køber flere produkter.
Tallene fortæller deres egen historie: I 2010 havde e-conomic en omsætning på 13,2 millioner kroner. I 2013 var den på 65,7 millioner kroner. Altså en fem-dobling i omsætningen på blot tre år.
Vi har endnu ikke fået tallene for 2014-regnskabsåret, men direktør Mogens Elsberg fortæller til Computerworld, at omsætningen i indeværende regnskabsår vil lande på omkring 250 millioner. I 2017 er det målet, at den skal lande på 360 millioner kroner - altså omkring en 25-dobling i forhold til 2010.
Det afspejler et marked i for tiden vild vækst.
Høj pris
Visma lægger halvanden milliard kroner for e-conomics, og det er en attraktiv pris - selv hvis e-conomics vækstpotentiale indregnes i kalkulen.
E-conomic blev i august 2013 år siden købt af kapitalfonden HgCapital, hvilket du kan læse mere om her: Danske direktør: Derfor har vi solgt e-conomic.
Det er ganske usædvanligt, at en kapitalfond vælger at videresælge en virksomhed efter blot halvandet års ejerskab.
Normalt arbejder kapitalfondene med en tidshorisont på fem-seks år, så virksomhederne har tid til at indrette sig og gøre sig lækre over bejlerne.
Det hurtigere videresalg understreger, at det er et solidt og attraktivt beløb, som Visma har tilbudt for e-conomics.
For HgCapital - der betalte omkring 750 millioner kroner for selskabet for halvandet år siden - har vurderingen været, at det ikke er sandsynligt, at prisen kan blive højere ved et senere frasalg. Og derfra er der ikke langt til en underskrift på salgskontrakten.
Derfor den høje pris
Hvorfor vil Visma lægge så mange penge på bordet for e-conomic?
Lad os tage et kig på et par af de mere sandsynlige grunde:
Nye kunder
Med i købet følger omkring 100.000 e-conomics-kunder. Antallet vokser støt, og det har stor betydning for Visma, der hidtil har haft under 10.000 kunder i Danmark.
Det er et kæmpespring for selskabet ind på det danske marked, hvor mange kunder for tiden for alvor er ved at få øjnene op for cloud-verdenen.
Selskabet lægger da heller ikke skjul på, at det øjner store muligheder for mersalg til de 100.000 nye kunder, hvor selskabet ser "en masse muligheder" i mersalg af 'nye løsninger fra Visma.'
Det spiller ganske godt sammen med en overordent trend i it-markedet: Nemlig at cloud'en giver muligheder for hidtil uset sammenkobling af systemer og data til en ny slags intelligente systemer, som kunderne kan høste stor værdi på.
Det kan du læse mere om her: Microsoft: Vi står på tærsklen til en tid domineret af helt ny type systemer
Skal vi gætte på, at Visma tænker i samme baner i forhold til de små og mellemstore virksomheder, der om nogle år vil være modne til avanceret og intelligent brug af data?
Vækst
I modsætning til e-conomic satser Visma ikke alene på organisk vækst, men vækst-kravet er der ikke desto mindre.
Selv oplyser selskabet, at e-conomic vil udgøre en "vigtig brik" i Vismas 'fokus på automatisering og effektivisering" i små og mellemstore virksomheder i Danmark.
Med opkøbet er en af selskabets tungeste rivaler på det danske marked ryddet af vejen, og Visma udvider paletten til at dække flere typer kunder i markedet.
Volumen
Volumen er vigtig - især hvis man for alvor vil tjene penge i cloud-markedet, hvor der næsten ingen distributions-omkostninger er forbundet med produkterne.
Det betyder, at man ikke skal langt hen i et produkts cyklus, før en væsentlig del af det beløb, som en given kunde betaler for cloud-produktet, stryger direkte ned på bundlinien.
Samtidig er volumen vigtig i signal-kampen mod de store spillere i cloud-markedet, idet alle kunder har brug for at vide, at deres leverandør er solid nok til at klare skærene.
Inden rivalerne får smarte ideer
E-conomics er trods selskabets heftige vækstrater stadig en lillebitte fisk i det store marked for cloud-baserede produkter til de små og mellemstore virksomheder.
Markedet domineres af stenrige Salesforce og Microsoft, som begge buldrer voldsomt frem med deres cloud-baserede ERP- og CRM-produkter, som kan bundles og kombineres med mange forskellige produkter.
Vi kan ikke udelukke, at Visma har valgt at skride tidligt ind med et opkøbs-tilbud på e-conomics på grund af en bekymring om, at en af disse to store og meget pengestærke spillere i løbet af et par år ville kunne få øje på e-conomics og selskabets vækstrater.
Hvad mener du? Hvad skal Visma anvende e-conomics til? Og kommer opkøbet til at betyde noget i markedet? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.
Læs også: