Google har for nyligt strammet gevaldigt op på sine algoritmer, når du søger på selskabets stærkt udbredte søgemaskine fra en smartphone.
Det træk er ikke så underligt, efter selskabet for nyligt har meldt ud, at antallet af mobilsøgninger nu har overhalet desktop-søgningerne på 10 hovedmarkeder, herunder USA og Japan.
Det skriver The Wall Street Journal.
100 milliarder søgninger
Oplysningen om de mange mobilsøgningerne kom frem på en konference om digital markedsføring.
Her talte Googles vicepræsident Jerry Dischler med ansvar for blandt andet Adwords-forretningen om den mobile milepæl for søgeselskabet.
Han ønskede dog ikke at kommentere på, hvilke otte andre lande, der er flest mobilsøgninger, ligesom han heller ikke løftede sløret for, hvornår søgefordelingen tippede over til mobilernes fordel.
Det er dog ingen hemmelighed, at Googles søgemaskine månedligt håndterer over 100 milliarder søgninger på tværs af alle platforme og lande.
Stor betydning for forretningen
Google kaldes med et mere tydeligt glimt i øjet for verdens største reklamebureau, da reklamerne ved siden af søgeresultaterne årligt indbringer søgeselskabet store milliardbeløb.
Priserne på desktop-reklamerne er dog faldende, og derfor arbejder Google stenhårdt på at forbedre sine reklamefremvisninger på mobilen.
Det inkluderer blandt andet hotel- og billeje, der kan bestilles direkte i reklamerne, rapporterer ABC News.
Spørgsmålet er så bare, hvordan folk tager imod den slags reklamer frem for at søge direkte efter værelser og køretøjer i hotel- og bilbooking-apps?
Læs også:
Mobil-dommedag udskudt: Derfor er Google nødt til at bruge en hel uge på at ændre søge-algoritmen