Siden 2001 har Post Danmark mistet knap en milliard breve og er nu nede på at omdele cirka 500 millioner breve om året.
Alene indførelsen af digital post fra det offentlige i de senere år har kostet et sted mellem 200 og 300 millioner fysiske breve.
Internettet med især udbredelsen af mail har ikke overraskende været teknologien, der for alvor har sat brevkniven for struben på Danmarks nationale postvæsen, der blev oprettet i 1624 af kong Christian den Fjerde.
It-udviklingen har man da også for længst erkendt hos Post Danmark, som igennem flere år har spejdet efter nye forretningsområder.
"Danmark er helt klart et af de mest gennemdigitaliserede lande i verden, og vi er det eneste land, hvor der er blevet lovgivet om indførelsen af digital post," forklarer Morten Nielsen, kommunikationschef for Post Danmark, til Computerworld.
"Lige nu skæver postvæsenet i de andre lande til os, fordi de jo også kan mærke brevmængderne falder. Ingen steder går det dog så hurtigt som i Danmark," fortsætter han.
Her refereres der til lande som Italien, Frankrig og Australien, der alle har sendt repræsentanter fra deres postvæsen til Danmark i de seneste par måneder.
Nethandel kan blive redning
Her se de, at Post Danmark er i gang med flere teknologiske satsninger, der skal bibeholde overskuddet i den statslige postforretning, der også er medejer af e-Boks.
For når brevmængderne falder, er det ikke nok at forhøje postpriserne til 10 kroner for at sende et brev, eftersom resterende breve tilsammen må bære distributionsomkostningerne.
Post Danmark er simpelthen i gang med en teknologisk udvikling på flere fronter, efter posten er gået fra at være 20.000 folk i 2008 til 12.000 i dag.
Eksempelvis er der investeret i mere effektive sorteringsmaskiner, mere effektiv ruteplanlægning og lovmæssig sikring af 'langsomme' leveringer,
"Vi arbejder hele tiden på at nedbringe omkostningerne i takt med, at postmængderne falder," lyder det fra kommunikationschefen Morten Nielsen.
Han fortæller, at selvsamme digitalisering, der er ved at afvikle papirbrevet, også kan vise sig at være den store frelser.
"Vi har set en stigning på pakkeantallet på otte procent, efter flere og flere danskere handler ind på nettet," forklarer Morten Nielsen.
Kommunikationschefen peger på, at udover at gå mod at blive en pakke- og logistikvirksomhed, der også har breve på menukortet, har Post Danmark også en masse andre jern i ilden.
"Der er telemedicin-levering og udbringning af andre medicinske hjælpemidler, madudbringning og hjælp med vasketøj. Vi skal simpelthen vokse i det segment, der hedder 'last mile', hvor varer skal det sidste stykke ud til danskerne," siger han.
Utraditionelle løsninger
Ifølge Post Danmark er organisationen således ved at løse problematikken med de kraftigt faldende brevmængder.
Samtidig møder Post Danmark stor konkurrence fra andre pakkeselskaber, der er udsprunget af andre nationale postselskaber, som blandt andre tæller GLS (britisk postvæsen), DHL (Tyskland), Bring (Norge) og TNT (Holland).
"Lige nu kæmper vi med de mange udfordringer som et af de første postselskaber i verden. Det motiverer os til også at blive de første, der også knækker kurven og tæver de andre i konkurrencen om pakkerne," lyder det fra Morten Nielsen.
Udover pakke- og last-mile-leveringer nævner han, at Post Danmark også arbejder på mere utraditionelle løsninger som eksempelvis Ønskeskyen, der er en online-ønskeliste.
Her kan du op til en rund fødselsdag, bryllup eller anden mærkedag sende online-ønskelisten ud til gæsterne, der så kan købe varerne på nettet - og få dem bragt ud med posten.
Læs også: