En fejl i en iPad-app til piloterne og co-piloterne hos flyselskabet American Airlines har været skyld i flere fly-forsinkelser i denne uge.
For flyselskabet har holdt flere af sine fly på jorden, indtil problemerne blev løst.
Det skriver BBC.
Ville ellers skrotte papir
"Vi har oplevet, at der har været problemer med en applikation på nogle piloters iPads. Udfordringen ligger i en tredjeparts-applikation og ikke i iPad'en," lyder det ifølge BBC i en pressemeddelelse fra American Airlines.
"Vores piloter har været i stand til at løse problemerne ved at downloade applikationen igen ved gaten lige før take-off, og som backup tager de papirer med ombord på flyene," fortsætter meddelelsen fra flyselskabet.
American Airlines sløjfede ellers i 2013 sine papirer til piloterne og erstattede dem med iPads for at mindske vægten.
En manøvre, som blev udregnet til at spare flyselskabet for omkring otte millioner kroner i brændstof.
Dobbelt-data skyld i fejlen
Mere konkret er fejlen fundet i den app, der hedder FliteDeck, som er udarbejdet af Boing-selskabet Jeppesen.
Her lyder meldingen, at fejlen i American Airlines database, hvor der fremkom en duplikering af data til Reagan National Airport.
"App'en kunne ikke håndtere de to eksemplarer, hvilket fik den til at lukke ned," fortæller pressechef Mike Pound fra Jeppesen til BBC.
Han forklarer i lighed med American Airlines, at selskabet hurtigt identificerede fejlen og løste den ved at instruere piloterne i at afinstallere og geninstallere app'en.
Selvom American Airlines langtfra er det eneste flyselskab, der har droppet sine fysiske papirer på flyene til fordel for data-filer, meldes der ikke om problemer hos andre flyselskaber.
Læs også:
It-sikkerhedsekspert får flyveforbud efter joke om fly-hack