For andet kvartal i træk styrtdykker Microsofts salg af Windows-licenser, der siden selskabets etablering i 1975 har været en af de vigtigste motorer under Microsofts enorme succes.
Det fremgår af Microsofts kvartalregnskab, der overordnet ganske vist viser fremgang på seks procent i omsætningen, der landede på knap 150 milliarder kroner - aktie-markedet har kvitteret med en stigning i aktiekursen på 10,5 procent.
Et faresignal er det imidlertid, at selskabets driftsindtjening - operating profit - er faldet med to procent.
Det går strålende for cloud-forretningen og for Surface-forretningen (omsætnings-vækst på 44 procent), mens det ser værre ud inden for salget af smartphones og - ikke mindst - salg af Windows.
I årets første tre måneder er salget af licenser til det, som Microsoft kalder for 'computer and devices' faldet med 22 procent i forhold til den samme periode i fjor.
Det betyder i kroner og øre, at Microsoft har solgt licenser for 4,8 milliarder kroner mindre i første kvartal i år end i første kvartal sidste år.
Det er andet kvartal i træk, hvor Microsofts Windows-omsætning er dykket.
I de sidste tre måneder i 2014 - som er andet regnskabs-kvartal i Microsofts regnskabs-år - faldt omsætningen med 13 procent i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere.
8,3 milliarder kroner bagude
Samlet ligger Microsoft i sit regnskabsår - hvor det altså nu er tre kvartaler henne - 8,3 milliarder kroner efter året før, når det gælder salg af Windows OEM.
Microsoft har i godt et været i gang med en meget stor strategi-ændring, der skal føre selskabet væk fra den historiske vægtning af Windows som det produkt, som hele Microsoft er bygget op omkring.
I stedet skal fremtidens Microsoft bygges op omkring en cloud- og mobilstrategi, som du kan læse mere om her: Det nye Microsoft: Lægger Windows bag sig - her er den nye fremtid.
Interessant er det her, at Microsoft peger på, at den skrumpede resultat faktisk kun i mindre omfang kan henføres til strategi-ændringen, som blandt andet har medført, at selskabet er begyndt at forære Windows-licenser væk.
Det kan du læse mere om her: Disse to Windows-versioner bliver gratis
I stedet peger selskabet på, at forhandlerne rundt omkring i verden har haft fyldte varelagre efter jul, hvor de derfor i langt mindre målestok end tidligere har bestilt nye Windows-computere hjem.
XP gjorde en stor forskel
En del af tilbagegangen skyldes desuden et stort spring i samme periode for et år siden, hvor mange især professionelle brugere i stor stil investerede i nye Windows-licenser, som skulle afløse det da netop pensionerede og meget udbredte Windows XP, hedder det.
Microsoft er på trapperne med det nye Windows 10, som meget vel i licensierings-modellen kan blive meget anderledes i forhold til tidligere Windows-versioner.
Det kan du læse mere om her: Her er den vigtigste melding fra Microsoft onsdag aften: Disse fire ord kan få store konsekvenser
"Vi er i gang med at ændre Windows-forretningen i takt med, at markeds-dynamikken ændrer sig," lyder det fra Microsoft-topchef Satya Nadella.
Han peger på, at selv om Windows-omsætningen falder, så stiger antallet af aktiveringer.
"Vi er nu ved et punkt, hvor vi kan begynde at se tidlige tegn på øget brug af søge- og spil-tjenester, som kan blive grundlag for nye indtægtsmuligheder i et Windows-produkt samlede levetid," siger han.
Mens Windows halter, går det forrygende med Microsofts store cloud-satsning. Her er omsætningen steget med omkring 110 procent - altså mere end en fordobling - i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere, hvor selskabet var ved at komme ud at cloud-starthullerne.
Centralt i væksten er office 365, Azure samt Dynamics CRM Online. Ifølge Microsoft omsætter cloud-forretningen for mere end 40 milliarder kroner om året.
Satya Nadella siger, at selskabet nu har mere end 12,4 millioner kunder på Office 365, hvilket svarer til en stigning på 35 procent i forhold til samme periode et år tidligere.
"Det er åbentlyst, at vi er godt på vej mod at ændre vores produkter og forretning på tværs af hele Microsoft. De tidlige tegn er tydelige i den måde, som vores kunder anvender vores produkter på," siger han.
Det åbne spørgsmål for Microsoft er selvfølgelig, om væksten i salget af cloud-tjenester kan modsvare faldet i salget af Windows-licenser, som historisk har været en enorm guldkalv for Microsoft.
Analytikerne er i tvivl, men hælder dog til, at Microsofts omsætning overordnet vil falde over de kommende år, hvor styresystemerne i stigende omfang vil blive gratis.
Microsoft har på Windows haft en bruttoavance i omegnen af 90 procent. I cloud'en er den nærmere 40 procent.
Det skal forretningen tilpasses efter. Og det er Microsofts store udfordring i disse år.
Læs også:
Microsoft: Vi står på tærsklen til en tid domineret af helt ny type systemer
Det nye Microsoft: Lægger Windows bag sig - her er den nye fremtid.
Det vælter ud med Windows-maskiner: Antallet er firedoblet på et år