Artikel top billede

Valgforsker: Ingen politiske partier kan vinde vælgere på Facebook

De sociale medier er efterhånden blevet en bydende nødvendighed for folketingspolitikerne at boltre sig på op til et folketingsvalg. Om alle anstrengelserne så også bærer frugt, er derimod meget tvivlsomt, mener valg-ekspert.

De politiske partier på Christiansborg pumper millioner og atter millioner af kroner ind glitrede brochurer, valgplakater og ikke mindst heftig aktivitet i online-tilstedeværelsen på sociale medier.

Ifølge valgforskeren Kasper Møller Hansen, der er professor ved Institut for Statskundskab på Københavns Universitet, er det dog yderst tvivlsomt, hvorvidt politikerne kan vinde mandater ved en effektiv Facebook-indsats.

"Overordnet er det meget svært at sige noget om effekten af anstrengelserne på Facebook. Alle politikere har jo i dag en profil, og så er det altså svært at adskille sig synderligt fra de andre kandidater," siger professor Kasper Møller Hansen til Computerworld og fortsætter:

"Aktiviteterne flytter ikke stemmer fra parti til parti, men stemmerne kan derimod godt rykkes internt på forskellige kandidater inden for partiet," lyder dommen fra Kasper Møller Hansen.

Tør ikke lade være

Han har sammen med forskerkollegerne Jens Hoff og Karina Pedersen fra Københavns Universitet skrevet bogen 'Folketingsvalgkampen 2011 i perspektiv'.

Her spurgte forskerne alle de politiske kandidater om deres aktiviteter i forbindelse med sidste folketingsvalg, og sammenlignet de forskellige kandidaters aktiviteter og endelige valgresultater.

"I dag kan en politiker ikke tillade sig at holde sig væk fra et medie som Facebook. For det er ligesom med valgplakaten. Man bliver nødt til at hænge på lygtepælene, og ingen partier tør lade være med det, selvom effekten er tvivlsom," lyder vurderingen fra Kasper Møller Hansen.

Derfor flytter Facebook ingen stemmer

At Facebook med alle mediets målemetoder af visninger, likes og delinger ikke er valg-værktøjet over dem alle, der for alvor kan flytte stemmerne, forklarer Kasper Møller Hansen på følgende måde:

"Vælgerne er enormt selektive, når det kommer til informationssøgninger. På Facebook søger vi bekræftelse fra folk, der ligner os selv, så det er kun et fåtal, der liker og følger et parti i den helt anden grøft."

Han fortæller samtidig, at valgkampene bliver dyrere og dyrere for hver gang, fordi politikerne og deres kommunikationsfolk hele tiden får flere og flere online-værktøjer til rådighed.

"Vælgerne ser stadig blomster og balloner, men de skal være klar over, at der bag kulisserne hele tiden bliver tænkt tanker over, hvordan man kan få fat i potentielle vælgere og nå ud til dem. Timingen i publicering af budskaber og kampagner er blevet meget professionel," mener valgforskeren.

Giv din mening til kende: Hvad mener du? Kan folketingspolitikere godt præge dig så meget, at du sætter krydset et andet sted i forhold til sidste folketingsvalg i 2011?

Læs også:
Sådan vil politikerne manipulere online med dig op til folketingsvalget




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere