I de seneste år har flere tusinder it-medarbejdere sagt farvel til deres skriveborde, kollegaer og vante arbejdsplads.
Ifølge firmaerne selv er det fordi, at arbejdets karakter har ændret sig, og fordi opgaverne nu kan løses andre steder i verden til en mere konkurrencedygtig pris.
Hele 85 procent af CSC's opgaver er lokationsuafhængige og kan nu løses i lavtlønslande som Indien og Vietnam.
Læs også: Derfor vil CSC skille sig af med hver tredje danske medarbejder
Man kan sige, at it-erhvervet nu smager den medicin, som den digitale revolution længe har serveret for andre brancher og faggrupper.
Spørg bare typografen, den traditionelle sekretær eller alle de andre faggrupper, som har måttet se deres arbejdsområde skrumpe, ændre sig radikalt eller i sidste ende flytte til udlandet.
Uanset årsag er it-erhvervet i opbrud, og nye strukturer og opgaver fortrænger den gamle måde at organisere mange danske it-opgaver på.
Det er en proces, som den østrig-ungarske professor Joseph Schumpeter for over 100 år siden kaldte kreativ destruktion: Gammelt fortrænges af nyt i en konstant proces, hvis hastighed kun ser ud til at øges, i takt med at teknologien, standardiseringen af teknologien og kundernes forventninger udvikler sig.
Det er den proces, som CSC-fyringerne viser på helt lokalt plan: For godt nok fyrer CSC nu omkring 400 medarbejdere, men samtidig planlægger it-giganten af ansætte 150 nye medarbejdere.
Det er et voldsomt skridt på et dansk arbejdsmarked, hvor fokus på efteruddannelse, omplacering og fleksibilitet har gjort os til et af de mest effektive arbejdsmarkeder i verden.
Det er et skridt, som må have krævet lange overvejelser i CSC-toppen.
Mens omkostningerne til de afskedigede medarbejdere er en sikker udgift, er ansættelsen af 150 medarbejdere med de samme kompetencer, som mange andre virksomheder sukker efter, ikke uden udfordringer.
Branche- og arbejdsgiverorganisation ITEK under Dansk Industri advarer om, at Danmark i 2020 vil mangle 3.000 kandidater i it- og elektronikbranchen.
Samtidig taler ITEK om yderligere mangel på op til 3.000 kandidater med fokus på internet of things og big data - på trods af det stigende optag på it-rettede uddannelser.
Den analyse, som også antager, at en del af de eksisterende it-stillinger vil blive overtaget af universitetsuddannede kandidater, sætter fingrene på et ømt punkt.
Selv hvis optaget på it-rettede uddannelser mirakuløst voksede markant lige nu, ville der stadig mangle tusindvis af kandidater om få år.
Dermed peger fingeren tilbage på branchen selv - på både firmaer og på medarbejdere:
Efteruddannelse, opkvalificering, talentprogrammer og omstillingsparathed er dødsens alvorlige emner.
Hvis ønske-medarbejderen ikke findes derude, må vi skabe dem selv.
Læs også:
Derfor vil CSC skille sig af med hver tredje danske medarbejder
NNIT: Halvdelen af vores ansatte vil sidde i udlandet om få år
Derfor er der ingen vej uden om gigantisk fyringsrunde i IBM