Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Rejsekortet må en tur over knæet: For dyrt, langsomt og ikke brugervenligt nok

Rejsekortet får drøje hug i en ny evaluering af projektet fra Rigsrevisionen. De transporthungrende danskere bruger den digitale løsning langt mindre end forventet. Læs her hvorfor.

Det er efterhånden længe siden.

Rejsekort A/S blev stiftet helt tilbage i 2003 af en række trafikselskaber med DSB som én af hovedaktørerne.

Siden da er tiden gået, og det er lige præcis et af ankepunkterne i den rapport, som Rigsrevisionen netop har lagt sidste hånd på.

"Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at den endelige version af rejsekortsystemet efter den nuværende leveringsplan bliver seks år forsinket, hvilket har påvirket både rejsekortets brugervenlighed og økonomi negativt," lyder den kritikken i rapporten.

Rejsekortet kom til at koste omkring to milliarder skattekroner at udvikle, og forsinkelserne har været medvirkende til den prisseddel.

Ikke direkte i forhold til den kontrakt, der blev skrevet i forbindelse med udbuddet, men den forlængede udviklingsperiode har medført højere interne omkostninger i Rejsekort-selskabet.

Ligeledes har forsinkelsen betydet, at der ikke er blevet kradset så mange penge ind som forventet.

Dårlig brugeroplevelse

Det lille plastikkorts brugervenlighed er længe blevet kritiseret af både eksperter og brugere af løsningen.

Læs også: Rejsekortet: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Også her er Rigsrevisionen tydelig i mælet.

"Brugeroplevelsen og økonomien i den digitale løsning til den offentlige transport hænger tæt sammen," lyder det i kritikken, der fortsætter:

"De færre kunder på rejsekort har haft store økonomiske konsekvenser for Rejsekort A/S, som har haft markant færre indtægter i perioden 2011-2014. Det har givet store underskud."

Du kan selv læse hele rapporten om driften af rejsekortet her.

Og det stopper ikke her:

Brugerne oplever nemlig problemer med rejsekortet, selv om rejsekortudstyret i det daglige overordnet fungerer.

Rigsrevisionen vurderer således, at Rejsekort A/S og trafikselskaberne ikke i tilstrækkelig grad har løst brugernes problemer med rejsekortet og koordineret forhold vedrørende det landsdækkende rejsekort.

"Trafikselskaberne har arbejdet meget langsomt med at løse konkrete problemer og sikre ens kundebetjening."

Den digitale løsning er blevet udviklet alt for langsomt, fordi trafikselskaberne har haft svært ved at blive enige om reelle løsninger og ikke har prioriteret it-løsninger, der tilgodeser kundernes behov, højt nok.

I starten af 2015 er der udstedt 1,1 millioner rejsekort til de danske pendlere.

Som Computerworld tidligere har beskrevet, har teknikken heller ikke fungeret helt efter planen.

Det kan du læse mere om her: Her er forklaringen: Derfor gik Rejsekortet ned med et brag eller her: Brugere ramt af kuk hos Rejsekortet efter stor it-opdatering

Endelig har Computerworld-læserne nomineret og stemt Rejsekortet ind som Årets It-fuser 2013

Læs også:
Efter software-opdatering: 2.400 opkald om dagen til Rejsekortet

Rejsekortet har givet dummebøder for 40 millioner kroner




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere