21. april har i lang tid været en sigtepæl for webmastere, søgemaskineoptimeringseksperter og de milliardvis af mobilbrugere verden over.
Årsagen er, at netop tirsdag 21. april 2015 har været udset til at være 'mobilegeddon' - en slags dommedag for hjemmesider, hvor sites uden mobiloptimering bliver sendt om på sekundære sider i mobilsøgninger.
Fra i dag sender Google da også mobilvenlige sites til tops i selskabets søgemaskine, når brugerne benytter en smartphone.
Det er dog ikke sådan, at alting på det mobile internet bliver vendt op og ned fra minut til minut.
"Udrulningen starter i dag, men der er jo rigtig meget indhold på nettet, der skal crawles igennem. Derfor ser vi først den fulde effekt af tiltaget om en uges tid," forklarer Googles danske talsperson Christine Sørensen til Computerworld.
Danske Bank stadig på toppen
Computerworld har fra morgenstunden dansk tid, hvor klokken har passeret midnat hos Google på den amerikanske østkyst, testet flere af de ikke-mobilopdaterede hjemmesider.
Disse tests viser, at der endnu ikke er sket de store ting, efter Googles storstilede mobilvenligheds-projekt er blevet søsat.
Eksempelvis viser en søgning på ordet 'bank' stadig Danske Bank helt i toppen af en søgning på både en Android- og en iPhone-telefon.
Også søgning på 'byggemarked' viser byggekæden Bygma på side 1, selvom bygge- og trælasthandlen ikke klarer Googles mobiloptimeringstest på tilfredsstillende vis.
200 signaler i algoritmerne
"I dag er der over 200 signaler på søgealgoritmerne. Hvis vi tager Danske Bank, kan der være ting som mange links, lokale forhold og selve bankens brand, der stadig vil holde Danske Bank i toppen af søgningerne - også efter en uges tid," forklarer Christine Sørensen.
"Vi optimerer jo ikke mobilsøgningerne for at straffe nogen. Vi er jo egentlig kun interesserede i, at brugerne får de bedste oplevelser, mens vi ikke er der for hjemmesidernes skyld," fortsætter Googles danske talsperson.
Hun gentager, at søgningerne fra mobiltelefoner i de næste dage løbende vil blive ændret for at fremme mobilvenlige sites, der eksempelvis er optimeret med responsivt design.
Søgninger fra tablets og desktop-computere vil ikke blive ramt af det såkaldte 'mobilegeddon'.
Læs også:
Google på vej med store ændringer i søge-algoritmen: Det kommer det til at betyde
Google ændrer i søge-algoritmen: Får alvorlige konsekvenser for web-sites