Millioner og atter millioner af mennesker bruger hans produkter dagligt.
Et priviligium, der er de færreste designere forundt, og derfor er Apples chefdesigner, Jonathan Ive, også en af vor tids mest markante industrielle designere og en af de største profiler i den internationale tech-verden.
Mange genkender Ives sprøde britiske bas-stemme fra Apples ikoniske produktvideoer.
Det er ham, der lægger stemme til, når Apple skal fortælle historien om virksomhedens særlige "attention to detail."
I videoerne fortæller han med stor indlevelse og et touch af poesi og lomme-filosofi om iPhonens affasede kanter og den særlige magi, der opstår i mødet mellem glas og aluminium.
Det er - forstår man - resultatet af års fokuseret arbejde bag afblændede vinduer i Apples designværksted.
Sjældent portræt
Ive befinder angiveligt bedst uden for spotlightet.
Alligevel er han netop blevet portrætteret i et usædvanligt detaljeret og omfangsrigt portræt på mere end 17.000 ord i det amerikanske magasin The New Yorker, hvor han blandt andet løfter sløret for en række detaljer om skabelsen af Apples kommende smartwatch, Apple Watch.
Syv nye oplysninger om Apple Watch
Her på Computerworld har vi også med interesse læst portrættet af Ive i The New Yorker, og vi hæfter os især ved syv oplysninger om det kommede Apple-ur.
1. Derfor er uret ikke rundt
Der er delte meninger om, hvorvidt skærmen på et smartwatch skal være rundt, som de fleste ure er, eller firkantet, som skærmen på vores telefoner, computere og fjernsyn.
Apple har valgt en firkantet skærm, mens eksempelvis Motorolas smartwatch, Moto 365, er udstyret med en rund skærm.
I interviewet med The New Yorker forklarer Jonathan Ive hvorfor:
"Når en stor del af dets funktion er lister med navne og aftaler, giver en cirkel ikke meget mening," siger Ive om skærmformen.
2. Kendt designer var en del af udviklingen
Kort før præsentationen af Apple Watch offentliggjorde Apple, at virksomheden havde ansat den verdensberømte britiske designer Marc Newson i en konsulentrolle.
Men i artiklen i The New Yorker bliver det nu bekræftet at Marc Newson, der også er privat ven med Jonathan Ive, har spillet en væsentlig rolle i udviklingen af Apple Watch.
Newson har blandt selv stiftet urfirmaet Ikepod og deltog i udviklingen af Apple Watch allerede fra starten, da projektet blev sat igang i efteråret 2011. Ifølge portrættet vil Marc Newsons navn også fremgå af en række fremtidige patenter, der relaterer sig til uret.
3. Der har været skærm-problemer
Skærmen på Apple Watch vil ikke være tændt hele tiden.
I stedet er det meningen, at skærmen kun skal tænde, når bæreren af uret drejer sit håndled for at kigge på uret.
Denne funktion har dog været ramt af en del problemer i de prototyper, der blev brugt i Apples hovedkvarter så sent som i slutningen af sidste år.
Eksempelvis bliver det beskrevet, hvordan Marc Newson i en demonstration af funktionen må bruge tre forsøg, før skærmen tænder automatisk.
4. Derfor er ur-kronen ikke placeret i midten
På et traditionelt ur bruger man en såkaldte urkrone til at stille uret. Men et Apple Watch er også udstyret med en digital urkrone - Apple har døbt den The Digital Crown. Den bruges til at zoome og scrolle, hvilket ellers kan være svært på den relativt lille skærm.
På et traditionelt ur er urkronen normalt placeret midt på urkassen, når uret betragtes fra siden. Men på Apple Watch er den digitale urkrone er placeret asymmetrisk øverst på urkassen.
Jonathan Ive forklarer, at det er et helt bevidst valg, der skal signalere, at kronen har en anden funktion end på traditionelt ur.
"Målet var skabe noget, der virker ‘underligt bekendt'," fortæller Ive i portrættet.
5. Derfor har Apple lavet et ur - og ikke briller
I øjeblikket satser de fleste store teknologivirksomheder på såkaldt kropsbåren teknologi. Eller wearables, som det kaldes på engelsk.
Apple har i første omgang valgt at satse på Apple Watch, mens Google især har vakt opsigt med lanceringen af de futuristiske digitale briller Google Glass.
Med Google Glass bliver der placeret en lille computer på en brillestang på brugerens ansigt.
Ive siger dog i interviewet, at han føler sig overbevist om, at ansigtet er det forkerte sted at placere en computer
"Det åbenlyse og det rigtige for sådan en ting er håndleddet," siger han.
Apples administrerende direktør Tim Cook bliver også interviewet til portrættet, og han forklarer ligeledes, hvorfor Apple netop valgte et ur.
"Det her (Apple Watch, red.) er ikke til irritation. Det bygger ikke en barriere mellem dig og mig, og hvis jeg får en notifikation vil den prikke på mit håndled med lydløse vibrationer," siger Cook om uret.
6. Der kommer endnu flere udgaver af Apple Watch
Uret kommer i tre forskellige udgaver - aluminium, stål og guld - og herudover findes der en lang række forskellige urremme, som brugeren kan udstyre uret med.
I portrætartiklen afslører Ive samtidig, at der med tiden formodentligt kommer endnu flere udgave af Apple Watch end de tre modeller, der allerede er blevet præsenteret.
Det brede udvalg er ifølge Ive nødvendigt, fordi folk har et større behov for at personalisere teknologi, som de bærer på kroppen.
Folk har det "okay" med at have den samme telefon som hundrede af millioner af andre mennesker, forklarer Ive. Men når det er et objekt, der bæres på kroppen, og ikke bare ligger i lommen, er kravene anderledes.
Set fra et design synspunkt var udfordringen ifølge Ive at skabe mange forskellige udgaver af det samme produkt og samtidig bevare en klar og ensartet vision for produktet.
7. Apple-butikkerne bliver re-designet
I øjeblikket arbejder Apple på et nyt design af virksomhedens mange detail-butikker, der i højere grad skal tilpasses den nye produktkategori.
Ifølge artiklen er det Jonathan Ive og chefen for Apples detail-chef Angela Ahrendts, der står for den nye udforming af butikkerne.
Ahrendt har en fortid som er administrerende direktør for modegiganten Burberry, og hun er en af den række af medarbejdere med erfaring som modebranchen, som Apple ansatte i tiden op til lanceringen af Apple Watch.
Apples-urerne vil blive udstillet i en række helt nydesignede udstillingsmontre i glas, der blandt andet skal sikre, at de dyre guldudgaver af Apple Watch bliver udstillet sikkert.
Ifølge artiklen i New Yorker vil butikkernes nye design betyde, at denne slags glasmontre vil passe mere naturligt ind i butikkerne. Samtidig bliver det i New Yorkers artikel konstateret, at det kan betyde, at dele af butikkerne kommer til at virke knap så imødekommende overfor turister og tilfældige besøgende.
Her er 10 nye ting, som vi har lært om Apple Watch
Danske app-udviklere forbereder sig på Apple Watch: Sådan bliver vores apps