KMD hæver sit cyberberedskab efter terror-angreb

Weekendens terrorangreb i København øger risikoen for cyberangreb mod virksomheder og offentlige myndigheder. Hos it-firmaet KMD har man hævet det interne cyber-beredskab fra grønt til gult niveau.

Artikel top billede

Som konsekvens af weekendens terror-angreb mod et offentligt debatmøde på Østerbro og den jødiske synagoge i den centrale København har en af landets største it-firmaer, KMD, søndag valgt at hæve sit interne cyberberedskab fra grønt til gult.

Det fortæller KMD's koncernsikkerhedschef Rasmus Theede til Computerworld.

"Vi går op i det, vi kalder gult beredskab. Det er et beredskabsniveau, hvor der stadig ikke er nogle konkrete trusler, men hvor vi forventer, at der kan ske et eller andet. Vi har skrevet ud til vores egen organisation og bedt vores folk om at være årvågne. Så har vi skrevet til vores kunder og fortalt hvad det er det er for nogle sikkerhedsforanstaltninger vi iværksætter. Så har vi vores egen sikkerhedsanalyse-afdeling, som nu er bemandet, og hvor vi holder øje med webangreb, denial of service (DDOS, red.) angreb og anden mistænkelig aktivitet," siger Rasmus Theede.

Han oplyser samtidig, at det øgede beredskab blev indført natten til søndag, efter at KMD blandt andet har rådført sig med Center for Cybersikkerhed (CFCS) under Forsvarets Efterretningstjeneste.

Tidligere i dag udsendte CFCS en generel advarsel om, at terrorhandlinger, som den i København ofte bliver fulgt op af DDOS-angreb, forsøg på hacking af brugerkonti på sociale medier eller såkaldte defacement-angreb, hvor aktivister planter deres budskaber på virksomheders eller myndigheders hjemmesider.

Rasmus Theede understreger, at KMD indtil videre ikke har observeret mistænkelige aktiviteter eller forsøg på cyberangreb, som kan true den digitale infrastruktur eller KMD's kunder.

"Men det er klart, at vi er i skærpet alarmberedskab. Lige så snart, det sker en af denne her slags begivenheder, ved vi erfaringsmæssigt, at det kan gå ud over vores kunder, som også bliver nervøse. De tiltag, som CFCS har været ude og anbefale, er noget af det samme, som vi har i værksat med det samme," siger Rasmus Theede.

Han fortæller, at KMD benytter det gule beredskabsniveau flere gange om året. Seneste var i forbindelse med terrorangrebet mod det franske magasin Charlie Hebdo. Beredskabet blev også hævet i forbindelse med den meget omtalte Heartbleed-sårbarhed, som skabte frygt for omfattende cyber-angreb på servere over hele verden.

Hos KMD opererer man også med et rødt beredskabsniveau, som træder i kraft, hvis der bliver registreret direkte angreb mod KMD-kunder eller selskabets egen infrastruktur.

Læs også:

Efter terrorangrebet: Center for Cybersikkerhed advarer om angreb på danske hjemmesider

PET-rappport: Ødelæggende it-terror truer os ikke

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologi i sig selv forandrer ikke noget:

    AI skal væves ind i kultur og processer for at skabe reel forretningsværdi

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS