Artikel top billede

Mød tre danske it-afdelinger: Knivskarpt fokus på drift, innovation og projektstyring

Vi giver dig et indblik i tre danske it-afdelinger, der alle har taget fat på arbejdet med at skabe fremtidens it-organisation. Her skal både drift og innovation prioriteres benhårdt. Få inspiration til dit eget arbejde.

Udfordringerne i 2015 i de danske it-afdelinger er lagt hen ad vejen de samme. Først alt det grundlæggende:

1) Driften skal køre som en ny-smurt kæde, effektivt og stabilt. Sikkerheden skal være i top, og budgetterne og leverandørerne skal holdes i en snor så stram, at man kan skære sig på den.

Så det mere fremadskuende og eksperimenterende:

2) Den digitale innovation skal både understøttes og initieres  af it-afdelingen. Det er slut med at tygge for meget på problemerne - i stedet skal der fokus på mulighederne. Og de nye  digitale løsninger skal hellere lanceres i dag end i morgen. 


De grundlæggende udfordringer og krav til it-afdelingerne er de samme, fordi den digitale agenda er så meget i fokus i virksomhederne.

Hvis it-afdelingen ikke selv står klar med en løsning, så finder den lokale afdelingsleder da bare selv kreditkortet frem og bestiller en cloud-service, der er klar til brug før fyraften.

"Den klassiske CIO, der vil styre teknologien og står og siger, at du ikke må bruge noget, er under pres. Man skal tænke på en ny måde. Man skal tage den digitale tilgang, og man skal se sig som facilitator i en verden, hvor man ikke længere har monopol," har Tomas Hannibal Nielsen, CIO-rådgiver hos Gartner, for nylig forklaret til Computerworld.

Mange måder at organisere sig på

Men selvom mange nok kan nikke genkendende til de to ovenstående hovedpunkter, er der vidt forskellige måder at tackle udfordringerne på som it-chef og it-afdeling.

Der er nu engang forskel på, om man er it-afdelingen i en global shipping-koncern, en mellemstor produktionsvirksomhed eller i en mindre konsulentvirksomhed.

Når it-afdelingerne jagter svaret og løsningerne på de udfordringer og behov, virksomhederne står med, handler rigtig meget af arbejdet dog - uanset hvilken virksomhed det er - om, hvordan man organiserer sig på den strategisk set mest fornuftige måde, så både driften og innovationen klares til topkarakter.

Hvorfor skulle det nu være så vigtigt, spørger du måske dig selv?

McKinsey har i en analyse beskrevet, at det er afgørende, at en moderne it-organisation kan arbejde i to hastigheder:

"Mange virksomheder er nødt til at skabe en arkitektur i to hastigheder - en højhastigheds til funktioner, der adresserer en udvikling i kundeoplevelser og skal kunne ændres hurtigt, og en transaktions-hastighed til de vedblivende funktioner, hvor hastigheden, hvormed der justeres, kan forblive mere afmålt."

"Selvom dette lyder simpelt, er det alt andet end det. At sikre denne adskillelse betyder typisk en konfrontation med et framework til it-praksis og organisatoriske processer, der er udviklet over tid og er kernen i den teknologi, der holder virksomheder kørende."

Det er denne slags overvejelser, Computerworld har sat fokus på i tre portrætter af danske it-afdelinger i vidt forskellige virksomheder:

Krifa - her er digitale agenter den nye model

Vi har bragt artiklen om fagforeningen Krifa, der for nylyg har indført en ny organisations-struktur for netop at kunne sikre både driften og innovationen.

Krifa har blandt andet etableret en ny rolle i form af en digital udviklingsleder, Henri Brorson.

"Baggrunden for den løsning, vi har valgt, er, at digitaliseringen stiller krav. Der er nogle høje forventninger hos vores kunder, som skal indfries hurtigere end tidligere. Og der er også nogle flere muligheder for os for at skabe værdi," forklarer udviklingslederen til Computerworld.

Det mest interessante ved Krifa-modellen er dog, at den digtale udviklingsleder ikke selv har nogen ansatte.

I stedet trækker Henri Brorson på ressourcer fra de andre afdelinger i huset, så han kan vælge "digitale agenter" til et digitalt udviklings-forum, der har ansvaret for den digitale udvikling i Krifa - og har budgettet til det.

"En af pointerne i det er at udvikle sammen med nogen, der efterfølgende har ansvaret for at drifte det også. Der er blevet udviklet masser af ting - og også i Krifa - som ikke nødvendigvis var det, der var brug for, og som ingen havde ejerskab over. Det er det, vi gerne vil imødegå med den denne her måde at håndtere det på," forklarer Henri Brorson, der i øvrigt arbejder tæt sammen med it-chef Jens Terkildsen

"Vi er ofte i nogle lidt længerevarende udviklingsforløb, som låser kapaciteten i it-afdelingen. Samtidig er der krav om agilitet og hurtighed, specielt i forhold til det mere kundevendte og hele den digitale udvikling," forklarer it-chef Jens Terkildsen om den grundlæggende udfordring, der er årsagen til den nye struktur.

Du kan læse artiklen om Krifa her.

Saxo Bank - global it-organisation med knivskarp projektstyring

Saxo Banks it-organisation er lidt en anden størrelse, end man kender til i de fleste virksomheder. Banken har 1.450 medarbejdere, hvoraf omkring de 800 af dem hører under afdelingen Technology and Operations, som Mikael Munck er global direktør for.

Det var først i 2014, at Saxo Bank valgte at samle afdelinger og opgaver som operations, backoffice, business analysts og projekt- og porteføljestyring i den nye afdeling.

"Vi så, at vi kunne få en masse ud af at integrere teknologifolk ind i mere af vores procesarbejde. Det, at man organisatorisk sidder sammen nu, har virkelig ændret meget. Selv om man siger, at man arbejder 'seamless', gør man det ikke, medmindre man sidder i samme afdeling," har Mikael Munck forklaret til Computerworld.

Han står i spidsen for en global organisation med folk i blandt andet Singapore og Indien. Det stiller også krav til måden, man arbejder på:

"Det er vigtigt, at vores udviklingsmodel både omfatter en agil udviklingsmodel og en mere traditionel projektstyringsmodel. Hvis du ikke har et niveau af standardisering, bliver det rigtig svært."

Saxo Bank har selv udviklet en model for levering af it-projekter. Modellen tager udgangspunkt i, at det er tvingende nødvendigt, at it og forretning arbejder sammen og er tæt integreret i alle processer - og i et globalt setup.

De grundlæggende principper er:

- At modellen bygger på et agilt mindset.

- At det er en collaboration-model frem for en governance-model.

- At man skal sikre hurtigere ‘time to market'.

- At løsningerne skal baseres på et rationale snarere end på teori.

- At der skal være klare roller og ansvarsområder.

Du kan læse mere om modellen i Saxo Bank her.

Imerco - den lille it-afdeling med de store ambitioner

Mens Krifa har 28 it-medarbejdere plus alle de digitale agenter, og Saxo Bank råder over omkring 800 teknologi-folk, så er Imercos it-afdeling med syv medarbejdere den lille i denne sammenhæng.

Men derfor behøver ambitionerne og visionerne ikke at være tilsvarende små.  

Da Computerworld besøgte it- og forretningsudviklingschef i Imerco, Anders Jelsig, forklarede han, hvordan han har forsøgt at sætte sit præg på it-afdelingen, siden han kom til for et par år siden.

"Vi er ikke bare et kontor, hvor man laver drift - et maskinrum. It skal være en mere aktiv samspiller, også fordi alle de projekter, vi driver i Imerco, har et element af it. Man kan næsten ikke komme uden om it i dag."  

"Derfor var det vigtigt for mig, at it blev en mere aktiv medspiller på agendaen på alle områder og på alle projektmøder," forklarede han og kom mere flere konkrete eksempler på, hvordan it-afdelingen arbejder proaktivt i Imerco:

"Det er for eksempel at sikre, at alt det, vi gør, er overvåget, så når en bruger kommer til dig for at melde om et problem, har du måske allerede fat i problemet. Så kan du komme med en status i stedet for at sige ‘nå, det vidste jeg ikke'."

"Og så er det også at gå ud og høre, hvad det er, dine interessenter gerne vil have. Det, der er vigtigt for en marketingchef i forhold til it, er ikke nødvendigvis det, der er vigtigt for en salgschef. Man skal finde ud af, hvad det er for nogle forventninger, der er," lød det fra Anders Jelsig.

"Et andet konkret eksempel er, at vi aktivt opsøger vores brugere om kommende projekter og mulige it-udfordringer og ikke afventer, at der indløber en fejl eller en ændringsanmodning, som der altid er et ønske om bliver løst på meget kort tid."

Samtidig har Imerco insourcet en del opgaver for bedre at kunne sikre styringen med områderne og for at opbygge en viden og indsigt frem for at overlade det til eksterne leverandører.

Læs historien om Imercos it-afdeling her.

Skal vi også besøge din it-afdeling?

Nu er der som bekendt ikke én størrelse eller model, der passer til alle, og der er heller ingen, der siger, at de tre it-organisationer, du her har kunnet læse om, nødvendnigvis har fundet de vise sten, som du også kan bruge i din it-afdeling.

Men de er alle kendetegnet ved, at de er i fuld gang med at etablere den moderne it-organisation ud fra hver deres præmisser.

Måske du kan hente inspiration til dit eget arbejde?

Computerworld kigger i øvrigt gerne forbi din it-afdeling, hvis du og dine kolleger eller ansatte har gang i interessante projekter eller strategiske tiltag og har lyst til at fortælle om det til vores læsere.

Skriv til k.stensdal@cw.dk.