Selskabet bag open source browseren, Firefox, Mozilla, er på trapperne med en særlig udgave af browseren til iPhone og iPad.
Det sker i et forsøg på at redde den for Mozilla kedelige udvikling for Firefox-browseren, som efter år med solide markedandele på pc-markedet nu er begyndt at miste grebet.
Det kan du læse mere om her: Firefox i dyb nedtur: Mister brugere med stor hast.
Problemet for Firefox er mobilmarkedet. En voksende del af verdens samlede internetbrug sker nemlig på vores smartphones og tablet-computere, hvor Firefox trods flere forsøg fortsat ikke spiller nogen særlig rolle.
Net-adgang fra netop mobiltelefoner vokser meget kraftigt. I dag bliver anvendt en mobilbrowser omkring hver femte gang, internettet besøges.
Firefox lancerede sidste år sin egen mobil-browser i forbindelse med lanceringen af Firefox OS, som du kan læse mere om her: Her er alt du skal vide om Firefox OS til smartphones
Den har imidlertid haft det svært i et marked, hvor andre browsere forlængst er blevet etableret som de dominerende.
Således har Firefox OS i øjeblikket en markedsandel på blot 0,7 procent af mobilmarkedet.
Skal hen hvor brugerne er
"Vi er nødt til at bevæge os derhen, hvor vores brugere er. Derfor arbejder vi på at få Firefox gjort klar til iOS," lød det fornylig fra Firefox' såkaldte release manager, Lukas Blakk, i dette tweet.
Mozilla fortæller, at selskabet fortsat er i de tidligere faser, og at selskabet stadig "eksperimenterer med noget, der gør det muligt for iOS-brugere at vælge en Facebook-oplevelse."
Har altid sagt nej til Apple
Open source-baserede Mozilla har ellers altid blankt afvist muligheden for at levere en særlig iOS-version af Firefox.
Det er sket med henvisning til Apples skrappe regler, der gør, at Apple kun giver grønt lys til browsere i App Store, som er bygget ovenpå Apples egne renderings-motorer samt JavaScript.
I begge tilfælde anvender Firefox sine egne teknologier.
Tidligere har Mozilla fastslået, at der er 'tekniske og logistiske restriktioner,' som gør det 'vanskeligt, hvis ikke umuligt' at bygge en Firefox-version i iOS.
Selskabet har tidligere forsøgt sig med det såkaldte Firefox Home for iOS, som imidlertid blev skrottet i 2012 på grund af manglende værdi.
Mozilla har fornylig indgået aftale med Yahoo om at blive ny default-søgemaskine.
Det kan du læse mere om her: Firefox dropper Google - får ny søgemaskine som default
Denne aftale kan meget spille en rolle i Mozilla beslutning om at forsøge sig med en iOS-version.
Det skyldes, at en meget stor det af ikke mindst den amerikanske mobil-browsing sker via iOS.
Uden Firefox til iOS vil Yahoo dermed kunne vinke farvel til søgninger fra 42 procent af de amerikanske smartphone-brugere.