I først hug af den digitale selvbetjening i 2012 blev danskerne tvunget til blandt andet at søge om sundhedskort på nettet og skrive børn op i skolen via online-formularer.
Sidste år blev det så obligatorisk at selvbetjene sig online, hvis man ønskede at søge økonomisk friplads til daginstitutionen eller låne lokaler.
I dag skyller det offentliges tredje selvbetjeningsbølge så over danskerne, hvor vi nu er tvunget på nettet, hvis vi skal søge om boligstøtte, folkepension, anmode om separation/skilsmisse og søge om byggetilladelser.
Du kan se den samlede oversigt over alle de nye påtvungne selvbetjeningsløsninger i faktaboksen til højre for denne artikel.
Hold tungen lige i munden
Sammen med digital post, der blev obligatorisk for en måned siden for 4,3 millioner danskere, har det offentliges selvbetjeningsløsninger til borgerne det formål at spare den offentlige sektor for omkring en milliard kroner til næste år.
Borgerne skal dog holde tungen lige i munden i det offentliges digitale univers. For digital post og selvbetjeningsløsningerne er ikke det samme - selvom det i begge tilfælde er kommunikation mellem borgere og det offentlige.
Så hvis man tilhører den lille halve million borgere, der er fritaget for at modtage digital post, gælder det ikke for selvbetjeningsløsningerne.
Det skyldes, at der er tale om to forskellige lovgivninger.
Det er dog i lighed med fritagelsen for digital post muligt at blive fritaget for de digitale selvbetjeningsløsninger, som du kan læse mere om på borger.dk.
Sidste bølge til næste år
Mens vi i dag får det tredje bølgeskvulp af selvbetjeningsløsninger, kommer den fjerde og foreløbig sidste selvbetjeningsbølge til næste år.
Bølge 4 er aftalt i forhandlingerne mellem kommunerne, regionerne og staten i sommers, og den kommer til at omfatte ansøgning om sygedagpenge, helbredstillæg og formentlig også kontanthjælp og ejendomsregistrering i BBR (bygnings- og boligregistret).
Den fjerde bølge forventes at komme i 2015 ved denne tid.
Når den er en realitet, har staten fået gennemført hele sin plan om, at 80 procent af kommunikationen mellem borgerne og den offentlige sektor er digital.
Om det så også reelt er 80 procent digital kommunikation mellem borgere og det offentlige til næste år, vil tiden vise.
Læs også:
Offentlig selvbetjening skal være sjov - her har du eksempler på rigtig god selvbetjening
Pia Kjærsgaard: Frygter digital post bliver næste store it-skandale