Den amerikanske taxa-lignende tjeneste Uber hævder, at den har biler på gaden i København, men alligevel brugte Uber en bil fra en konkurrent, da den i sidste uge kørte med sin første passager i København.
Det var den danske popstjerne Oh Land, der fik æren af at køre den første danske Uber-tur.
Men tilsyneladende har den danske sangerinde haft ligeså store problemer med at få en Uber-vogn, som mange andre danske kunder.
For ifølge Ubers danske konkurrent Drivr, så var det slet ikke en rigtig Uber-vogn, som Oh Land brugte.
I stedet var det en bil, der normalt bliver brugt af Ubers danske konkurrent Drivr. Det bekræfter medstifter af Drivr, Nikolaj Køster.
"Den bil som Oh Land kørte med og som Uber bragte billeder af, er en Mercedes S-klasse fra en af vores partnere, der normalt bruger bilen til at køre med Drivr-kunder. Jeg vil gerne understrege, at Uber har et godt produkt og, at det er godt for innovationen, at de er kommet til Danmark, men det her er naturligvis noget, som vi synes er sjovt," siger han til Computerworld.
Ifølge Nikolaj Køster bookede Uber ikke bilen via Drivrs app, men ringede direkte til partneren. I første omgang vidste Drivrs partner ikke, at bilen skulle bruges til at betjene en konkurrent.
Uber har lagt billederne fra Oh Lands første tur ud på sin blog, men ifølge Nikolaj Køster har Uber efterfølgende fjernet et foto, hvor chaufføren, der også normalt kører for Drivr, er synlig.
Ingen biler tilrådighed
Mange af de danskere, der gennem de seneste dage har downloadet Ubers app i håbet om at kunne få en tur med det succesrige amerikanske selskab har fået beskeden: "Ingen biler til rådighed".
Computerworld har i sidste uge været i kontakt med flere københavnske limousineselskaber, der oplyser, at de ikke har kendskab til folk i branchen, der samarbejder med Uber.
"Jeg har været til et møde med Uber, men valgte at takke nej til deres tilbud, og det samme har de andre københavnske limousineselskaber, som jeg har været i kontakt med," sagde Morten Rix-Møller, formand for Brancheforeningen for Forretningslimousiner og indehaver af virksomheden Dansk Limousineservice, til Computerworld i lørdags.
Uber har dog tidligere i et interview med Computerworld slået fast, at tjenesten rent faktisk har limousiner på gaden i København, men at efterspørgslen i øjeblikket blot overstiger udbudet.
Computerworld har spurgt Uber, hvorfor det har været nødvendigt for tjenesten at bruge en bil fra en konkurrent, hvis virksomheden selv har biler på gaden.
I en mail til Computerworld oplyser Alex Czarnecki, der er ansvarlig for Ubers lancering i Danmark, dog blot:
"Uber kommenterer ikke på specifikke samarbejder. Det eneste, jeg kan sige, er, at vi arbejder på at få forøget antallet af samarbejdspartnere, så vi kan imødekomme den enorme efterspørgsel, der er på vores services fra københavnerne."
Læs også:
Uber om danske chauffør-problemer: "Folk må have lidt tålmodighed"
Smarte Uber i danske chauffør-problemer - hvor er alle bilerne?