Den kontroversielle taxa-tjeneste Uber åbner i København, og der er lagt i kakkelovnen til sværdslag og åben krig på taxa-markedet.
Via Uber-appen kan private nemlig melde sig som vognmænd og byde ind på de bestillinger, som kunderne lægger ind via tjenesten. Prisen er lav, lover Uber.
Uber hari de senere måneder opbygget en organisation i Danmark, og tjenesten melder nu klar med tjenester på 'alle hylder,' men vil dog ikke til avisen oplyse, hvor mange chauffører og biler, der er tilknyttet tjenesten.
Det drejer sig om to forskellige produkter, nemlig 'Uber Pop,' der er en slags samkørselsordning, hvor Uber på forhånd godkender chaufførerne, samt Uber Black, hvor kunder kan blive transporteret i luksusbiler til deres destination. Prisen bliver her højere end for en normal taxa.
"Vi ser meget frem til at se, hvordan UberPop klarer sig i København. UberPop bidrager til, at borgerne kan få en billig, nem, sikker og fleksibel måde at transportere sig på. Derudover er det godt for miljøet, da vi allerede gør brug af de eksisterende bileder i København," lyder det fra Jo Bertram, der er direktør for Uber i Norden og Storbritannien.
Indtog i Danmark
Tidligere på året kunne Computerworld fortælle, at Uber har åbnet en udviklingsafdeling i Aarhus.
Det blev i oktober fulgt af et jobopslag, hvor selskabet søgte en dansk 'general manager,' der blandt andet skal være ansvarlig for såkaldte 'regulatoriske forhold.
Det tegner til at blive et væsentligt område for den nye landechef, der i første omgang kommer til at fokusere på det københavnske marked.
Uber er nemlig en kontroversiel tjeneste, der trods sin eksplosive fremgang i en lang række lande, har mødt indædt modstand fra den etablerede taxabranche.
Det samme tegner til at ske i Danmark.
I hvert fald mener taxa-vognmand Hendrik A. Larsen over for Børsen, at Ubers indtog 'kommer til at skabe ballade i byen.'
"Det vil åbne for en sort økonomi, som bliver fuldstændig umuligt at gennemskue," siger han til avisen.
Uber har i USA ligeledes sager kørende på grund af selskabets utraditionelle og aggressive metoder til at lukke munden på kritikere.
Det kan du læse mere om her.
Herhjemme har taxa-branchen i lang tid været yderst skeptisk overfor de nye app-baserede tjenester, hvilket du kan læse mere om her: Taxa-branchen angriber nye apps: Kan være på kant med loven
I kølvandet på andre tjenester
På den måde minder Uber på mange måder om andre kontroversielle internet-tjenester, der har vendt og ned på etablerede brancher ved at anvende en social media-inspireret model, hvor alle kan være både brugere og modtagere, og hvor private dermed får mulighed for at byde ind med deres produkter.
Her er blandt andre hotel-tjenesten Airbnb et godt eksempel. Denne tjeneste har på kort tid i høj grad udfordret den etablerede hotel-branche ved at gøre det muligt for private at udleje deres lejligheder til hotel-søgende gæster i byen.
Læs også:
Her er 11 apps, som du skal have med på din næste rejse
Kontroversiel privat-taxa-tjeneste frigiver kode: Nu kan du indbygge Uber overalt og i alt