ComputerViews: Mens priskrigen raser i konsum-markedet, hvor forbrugerne går vældigt meget op i pris, er de store smartphones-producenterne for alvor begyndt at tromme sammen til stor-offensiver rettet mod erhvervsmarkedet.
Her går man ikke så meget op i rå pris for den enkelte telefon, hvis blot købet kan udløse andre forretningsfordele: Øget effektivitet, mindre risisci, større sikkerhed, hurtigere håndtering eller hvad virksomheden nu måler på.
Det er med andre ord en lukrativ gesjæft, hvis man for alvor kan blive erhvervslivets foretrukne mærke.
Og det vil både Apple og Samsung gerne - og de er to af verdens absolut mest toneangivende smartphone-producenter.
Lad os tage et kig på deres ret forskellige tilgange mod erhvervsmarkedet, som de hver især mener vil kunne bane vejen til store gennembrud.
Vil udnytte BlackBerrys sikkerhed
Samsung har indgået aftale med BlackBerry, der engang var det foretrukne valg blandt erhvervslivets brugere, men som har skrantet stort set siden iPhone for alvor satte gang i smartphonens udbredelse.
Du kan læse mere om BlackBerrys nedtur her: Planen er klar: Sådan vil BlackBerry gøre comeback.
For Samsung handler aftalen med BlackBerry primært om BlackBerry Enterprise Server 12 (BES12), som Samsung fra begyndelsen af næste år vil integrere i sine Galaxy-smartphones og tablet-computere.
BlackBerry regnes fortsat for at være blandt de bedste selskaber inden for mobil-sikkerhed og mobil-baseret data-håndtering.
Ifølge selskaberne vil Galaxy-enhederne fortsat også være beskyttet af Samsungs egen Knox-teknologi, der nu vil blive suppleret af BES12.
Det er selskabernes håb, at den forbedrede sikkerhed og de forbedrede håndterings-muligheder vil appellere til erhvervsbrugerne: For BlackBerry er alle fremskridt nødvendige, mens det for Samsung gælder, at selskabet er begyndt at se alvorlige tegn på afmatning i den himmel-flugt, som selskabet ellers har vænnet sig til.
Det kan du læse mere om her: Fjerde katastrofe-regnskab i træk for Samsung: Nu skal Samsung-smartphones ned i pris.
Begge selskaber har med andre ord brug for, at erhvervsbrugerne bider på.
Det åben spørgsmål er selvfølgelig, om øget sikkerhed og forbedrede håndteringsmuligheder er nok til at få de Android-baserede Galaxy-enheder til at appellere til de professionelle brugere?
Android er ikke jo ikke ligefrem kendt for sin tårnhøje sikkerhed.
Læs også: Sådan indtager Android-telefonerne din arbejdsplads.
Apple vil også frem
Samsung vil imidlertid ikke komme sovende til erhvervsbrugerne, for også hovedrivalen, Apple, har kig på dette området, og selskabet har søsat en regulær offensiv på flere fronter.
Det kan du læse mere om her: Apples erhvervs-planer tager form: Sådan skal du kapres som kunde.
Blandt andet har Apple indgået et tæt samarbejde med IBM, der har et solidt fodfæste og et godt ry blandt erhvervsbrugerne.
De første fælles løsninger er på trapperne, og det kan meget vel være, at Apple vil begynde at sælge iPhones og iPads med præinstallerede business-apps fra IBM.
Du kan læse mere om dette samarbejde her: Apple og IBM på trapperne med nye fælles-produkter.
Apple har desuden netop udvidet sit såkaldte 'Device Enrollment Program' (DEP) til at dække i alt 26 lande - herunder Danmark - samt til en stribe godkendte forhandlere. Hidtil har det kun dækket det amerikanske marked.
Det er værd at lægge mærke til, fordi DEP gør det muligt for it-afdelingerne at konfiguere iPhones og iPads uden at gennemgå hvert enkelt apparat.
Udrulningen af DEP i de mange nye lande er derfor et tydeligt signal fra Apple om, at virksomhedernes it-afdelinger og deres behov er i søgelyset.
Apples iPhone er i dag langt den mest udbredte smartphone i erhvervslivet.
Det skyldes dog mest, at iPhonen har så stor succes blandt de private forbrugere - og dermed medarbejderne. Det har fået it-chefer og CIO'er til at tage iPhonen til sig.
Microsoft lurer i kulissen
I kulissen lurer Microsoft, der med Windows Phone og selskabets Lumia-telefoner har øjnene stift rettet mod erhvervsmarkedet.
Der findes ikke mange virksomheder, der ikke anvender software fra Microsoft i en eller anden udstrækning, og selskabet er anerkendt som en solid software-leverandør til business-behov.
Samtidig er Microsoft i fuld sving med at ændre sit fokus ud fra mantraet: 'Cloud first, mobile first.'
Det betyder, at produkter først og fremmest skal tænkes ud fra cloud-brugeres og mobile brugeres behov, hvilket blandt andet andet det nye Office er et godt tegn på: Her er Microsofts plan med Office: Disse teknologier skal høste data om dig fra mange kilder.
Med Microsoft solide position blandt erhvervsbrugerne, kan kursændringen meget vel føre til forbedrede markedsandele - en ting, som Microsoft også har brug for: Microsoft får tørre tæsk på smartphones-markedet, mens rivalerne vokser